Full rulle..!

Jag har haft fullt upp i några dagar nu, och därför har det inte blivit så bra uppdatering. Men nu ska jag skärpa mig ;)

Det har börjat bli riktigt kallt här i Halland, så det har varit lite svårt att rida...
Dels för att jag blir så himla frusen och stel, men även dels för att Kenny blir helt galen av kylan. Helt plötsligt blir hon superhispig och ser spöken överallt. Det känns som om jag bara säger "Proooo" hela tiden när vi rider, no good.

Igår var ett praktexempel; vi red i ridhuset och Kenny fick frispel varje gång det blåste lite, eller lite snö åkte av taket eller att det bildades solkatter på underlaget - ja, hon var verkligen på tårna.
Därför blev det bara skritt och trav igår, tills hon lugnade ner sig. Tillslut blev hon riktigt fin! :D
Ville inte riskera att hon skulle bli svettig heller, det är inte kul med svettiga hästar och massa minusgrader..!

Idag var det lika kallt, så jag kände att jag också behövde motionera för att hålla värmen, så det blev tömkörning idag. Hon börjar bli riktigt duktig faktiskt! Vi har fortfarande lite styr-problem när vi lämnar volten, men på volten är hon super..!


Gammal bild iof...


Tänkte passa på att svara på en anonym kommentar också:

"när u tävlar din häst nmåste du rida mycket långsammare, och mer ihop samlat! det är snarare drför hon vägrar varje gång. För hon springer i full fart, vet inte vad hon gör och blir rädd. Min teori! Själv tävlar jag 1.30-1.40 så jag vet vad jag snackar om.. Lycka till iaf :)"

Som tur är, så är jag väldigt bra på att ta kritik, haha! Här kommer i alla fall mitt svar, som jag valt att publicera i ett inlägg om utifall fler undrar över liknande saker:

För det första; Hon stannar inte varje gång, hon har stannat på två tävlingar.
För det andra; Hon springer verkligen inte i full fart, du har aldrig sett Kenny springa i full fart. Hon är för tusan hakar fullblod - det går bra mycket fortare när hon verkligen springer fort..!
För det tredje; Hon vet precis vad hon gör, det är inte hindrena som skrämmer henne.
För det fjärde; Jag har gjort en noggrann utredning av hennes och mina problem i hoppningen i samråd med diverse experter, och det hela löste sig efter hennes hoppuppehåll kombinerat med vila. Antagligen så hade hon någon känning någonstans och i och med att jag tappat lite förtroende för henne så tappade hon förtroendet för mig, och då går det inte att hoppa.
För det femte; Bara för att man tävla 1.30-1.40 betyder det inte att man vet vad man talar om, jag känner ett otal ryttare på den nivån och högre - och dem är inte klokare än mig bara för att dem tävlar 20cm högre. Det är snarare oftast jag som får hjälpa dem med deras häst- och ryttarproblem.
För det sjätte; Hur kontrollerad måste en 1-1,10m ritt vara? På dessa höjderna kan Kenny gå på bara farten, varför skulle jag då göra situationen krångligare genom att kräva mer? Det är inte direkt som att jag sattsar på att vinna lokala tävlingar? Lokala tävlingar är endast träningstävlingar, de är endast för träning och erfarenhet.
För det sjunde; Min häst besitter inte speciellt hög ridbarhet, hon kommer aldrig vara en sådan häst som kan gå i avslappnad form och vara eftergiven mellan hindrena, och för närvarandet kan hon inte samla galoppen speciellt mycket utan att bli stressad, framförallt inte på tävling. Vi utgår i från de förutsättningar hon har och bygger på allt eftersom. So what om det inte ser snyggt ut och om hon inte sätter under sig så väl som hon hade kunnat göra. Återigen det är 1m!

Det är inte det att jag inte kan ta åt mig kritiken på ett konstruktivt sätt, det är bara det att kommentaren kändes nedlåtande - som om jag inte förstod bättre. Jag vet mycket väl om alla mina och Kennys problem och de saker vi ska behöva fixa till, men vi är inte där än.
Jag vet mycket väl att vi inte kommer kunna rida på samma sätt på en 1.20-1.30 bana, men Kenny beter sig inte heller lika dant mot de hindrena. Då backar hon av mer och blir mer fakuserad, eftersom hon måste det när hindrena blir högre och banorna tekniskt svårare. Jag vet det.
Anledningen till att jag över huvud taget låter henne "springa omkring" sådär på dessa låga klasserna är eftersom jag vet att hon kan, jag vet att hon kan hoppa 1-1.10m även om hon springer eftersom hon, när hon väl fokuserar, kan hoppa 1.70m utan problem. Jag vet det.

Jag vet precis vad min Kenny kan och inte kan, jag vet precis vad som krävs av oss för att vi ska kunna avancera. Men det är ingenting man gör över en natt på en häst med så pass låg ridbarhet, men bara för att man inte gör det på en gång, betyder inte det att man inte är medveten om problemet.

Tack för din kommentar, det är inte meningen att fräsa ifrån. Jag vill bara klargöra att du inte kommer med några nyheter, och att jag kanske hade kunnat ta åt mig det du sagt om det varit relevant för det stadiet som jag och min häst är på nu.

Tack o Hej //Maja

Kommentarer
Postat av: Elin

Hej! Tänkte bara säga, eftersom du som jag förstått (kanske missförstått)när jag läst din blogg lite att du har lite problem med kenny.

Utan att egentligen inte veta någonting, bara sett en video när du tävlade, och de här svaret så tänkte jag bara tipsa om lite, som du kan testa om du vill, ta åt dig eller bara glömma.

Håller med den kom kommenterat att du ska ha en lite mer samlad galopp, även om det är så lågt, man ser ju att han klarar det utan problem, men för framtiden, och även för hans hållbarhet (lätt att få skador på frambenen annars), han blir liksom lite framtung, man brukar säga att hästar ska vara i "uppförsbacke" och "spänna bågen". Om man ska komma upp i högre klasser (vilket jag ser att ni verkligen kan göra) måste man rida även lägre hinder som om de vore högre, så att de bygger rätt muskler, annars bygger dom fel. och då blir de svårt att bygga om dom. Läste även att när han river gör han det oftast med frambenen, och det ser ju inte ut som att han har medfödd dålig frambensteknik, utan han får de just när han blir lång. Jag lägger inte ner min tid på att skriva ett inlägg för att vara taskig, jag säger de här ifall du vill ha lite tips utifrån (vilket jag kan tycka är väldigt bra att få eftersom man själv tänker samma tankebana hela tiden)och de är tips jag fått från mina tränare eftersom jag har haft samma problem, och jag skyllde ofta ifrån mig, men nu har jag insett att det var dom som hade fel, mina bortförklaringar var bara för att jag skulle må bättre. Jag vill bara att du ska få ett lyckat 2010! =D Måste säga att Kenny ser jätte fin ut, och ni kan ha en fin framtid framför er i högre klasser, det lönar sig att träna för A tränarna även om dom är dyrare (har ingenaning om vem du tränar för) Hoppas det går bra för dig och Kenny! God Jul!

2009-12-23 @ 20:24:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0