Morgon i stallet..!

I morse åkte jag till stallet tjugo över åtta, då var det -12 grader ute!
Dessutom blåste det, så det vart riktigt kallt!

Jag åkte dit så pass tidigt för att jag skulle se om jag kanske kunde skura Kennys box lite,  den har blivit lite grisig på väggen där krubban sitter sedan hon börjat få betfor...
Så det gjorde jag i alla fall, och det blev riktigt fint! Hon har lagt upp ganska mycket spån i fönstret, och kliat sig lite på kanten till fönstret, så där ska jag nog skura lite när det inte är minusgrader :)

På tal om Kennys foder så har jag än en gång bråkat med foderstaten - det går liksom inte ihop och jag blir helt galen! Tydligen behöver hon inte få groov 125 längre, vilket iof är ganska skönt eftersom det blev rätt dyrt i längden. I stället ska hon nu få lite mer sojamjöl, eftersom hösilaget i sig ger henne mer energi än vad hon har behov av, men inte tillräckligt med protein. Till Sojamjölet ska hon få lite müsli, bara för att det ska bli gott och för att det inte kan skada direkt.
Då blir hon nog glad - Kenny ääälskar müsli!
Bästa perioden i hennes liv om vi talar om mat var när hon gick ner väldigt kraftigt i vikt och eggersmanns vital müsli med massor av fett i var det enda hon gick upp på ;)

Framöver kommer alltså hennes foderstat se ut såhär;

Frukost ca 07.30
Hösilage: 2kg
Müsli: ½ liter
Sojamjöl: 150g
MSM: ½ mått

Lunch ca 12.00
Hösilage: 2 ½kg

Insläpp ca 15.00
Hösilage: 1 ½ kg
Müsli: någon deciliter, "bara för att"

Mellis ca 18.00
Hösilage: 3 ½ kg
+ Lite morotsslantar i bollen

Kvällsmat ca 21.30
Hösilage: 4 kg
Müsli: ½ liter
Sojamjöl: 150g
MSM: ½ mått
Salt: 30g
Vitlöksflan: ca 1 msk


Jag har ännu inte bestämt vilken müsli jag ska använda, och det är lite klurigt eftersom jag kan använda viken jag vill (eftersom hennes näringsbehov redan är tillfredställt och hon bara får müslin "för att").
Hon är ju lite kinkig med maten, men kraffts blåa müsli vet jag att hon gillar, så antingen blir det nog den - eller så blandar jag en egen. Det brukar också bli bra.
När hon inte fick endast eggersmanns müslin innan så blandade jag den müslin med korkross och ett pelletsfoder också, det blev en bra blandning, med lite mer energi, som hon gillade. Kanske ska pröva det igen.
Ja, vi får se ;)

EDIT:
Glömde säga att hon såklart inte får i sig något Selen från endast hösilage och sojamjöl (inte tillsammans med müslin heller för den delen), så därför har jag varit på apoteket och köpt en hinkt Tokosel till henne, som är selen+E-vitamin eftersom hästar behöver e-vitamin för att kunna tillgodo se sig selenet.
Kan även tillägga att apoteket har problem att få in denna varan just nu, troligtvis är den slut hos tillverkaren. Jag har fått åka runt och leta efter ett ställe som hade den inne. Tacka gud för Eurostop, haha!


Kommentarer
Postat av: joelle - EN HÄSTBLOGG

svar: jag hittade inget nytt i alla fall. men det kan ju ha varit något litet bara isf:)

2009-12-19 @ 13:09:59
URL: http://joellemyslek.blogg.se/
Postat av: johanna

Ingen betfor? Käkar hon en massa pulver utan det?

2009-12-19 @ 13:10:19
URL: http://kickstartyourheart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0