Timmeli-trimm!

Gudars skymning vad jag har ridit idag!

Planen var ju att hoppa lite idag, men jag kände att jag ville nog rida ett ordentligt dressyrpass innan vi ska hoppa, hon behöver jobbas igenom lite efter alla slappisdagar, haha!
Så idag åkte dressyrsadeln på och det vanliga tvådelade gummibettet. Kenny var laddad.

Hon låg på lite redan från början, eftersom dem hoppade i ridhuset när vi kom in. Inte de bästa förutsättningarna på en häst som inte får hoppa så mycket för tillfället och som är väldigt lätt-tänd. Att hon bara tömkördes igår gjorde ju inte saken bättre heller. Men det var bara att börja med mycket lösgörande och övergångar.
Övergångarna går inte riktigt så bra på det här bettet alltså, jag vet inte om det är min förhållning som blir lite seg, att jag inte lättar snabbt nog eftersom hon inte svarar på förhållningen direkt. Hon segar i alla fall tillbaka och drar tygeln lite ur handen på mig när vi bryter av från trav till skritt. Efter det är det ganska svårt att få igång skritten också... humm...
Men hon är så snäll just nu och jag hinner ändå med att parrera henne, så i skritten och traven löste vi problemen ganska snabbt. I galoppen blev hon dock lite stark emellanåt, och om jag gav för stora eftergifter (lägga fram handen) så blev hon väääldigt djup i formen! Det är i och för sig helt ok, för hon stretchar ut rygger riktigt bra då, men när hon börjar bli trött blir det lätt att hon hamnar lite på bogarna när hon gör så.
Det var det som hände idag, och efter det fick jag rida som en djur för att få upp framdelen på henne och få henne att kröka lite på de där långa bakbenen ;)
Tillslut kom jag på att om jag ber henne att flytta på framdelen i galoppen, så måste hon lyfta på den.
Därför gjorde vi typ bakdelsvändningar i galoppen, och Kenny hade en nära-döden-upplevelse! Haha!
Då fick vi verkligen jobba båda två - men hon var riktigt fin tillslut! KUL!

När vi kom tillbaka in i stallet fick Kenny sitt älskade betfor-vatten (När jag sväller hennes betfor häller jag i typ 3 ggr så mycket vatten som det egentligen behövs, och så silar jag ner det överblivna vattnet i Kennys krubba sen, oftast blandar jag i lite salt också - för återhämtningens skull), hon är verkligen helt galen i det!

Gotti gotti!

Jag vet fortfarande att hon har helt galet lång man, men hon får ha det över julen ;P



Jag har kommit på två riktigt bra saker idag också!
Jag har hållit ögonen lite öppna för ett riktigt bra sätt att börja tävlingssäsongen 2010 på, något enkelt som skulle vara riktigt kul för Kenny.
Och den 3 januari  är det en liten trevlig träningstävling på en klubb ca 3-4 mil från stallet, där ena klassen hoppas barbacka X) Hahaha, det hade varit riktigt kul att vara med på det!

Den andra riktigt roliga grejen är att jag kom på att vårt distriskts mästerskap (DM) inte går i så höga klasser som jag trodde! I alla fall inte i år, dem kan ju ändra det tills näst år dock.
Men om de inte gör det går första omgången i 1.15m, andra i 1.20m och finalen i 1.25m. Nu är ju jag och Kenny inte där än, men om vi kan undvika skador och andra olyckor under våren borde det inte vara några problem, egentligen..! ;D


Kommentarer
Postat av: Astrid

SV. jobbigt, men jag förstår inte hur den skulle kunna ligga dåligt..:S

2009-12-04 @ 22:53:20
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Astrid

SV: vilken stl har du då?:) jag har största alltså (om jag inte minns fel) 210 vm lång;)

2009-12-05 @ 00:29:35
URL: http://astridstraning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0