Vila..!

Idag fick det bli vila eftersom jag inbillade mig att Kenny var lite ömfotad efter att hovslagaren hittat ett hål i hennes hov:

Han karvade lite och det visade sig vara en spricka som börjat spricka uppåt istället för utåt, wierd!
Det ser värre ut än vad det faktiskt var, det tycker till och med jag som gått en hovslagarkurs :O
Men hovslagaren satte dit lite sådan tjär-ull, och han trodde inte att det kunde bli värre, så det är ju skönt!
Snösulor fick hon idag också, jag vill inte riskera att inte kunna rida ut december-januari. Kenny blir inte så rolig att rida då, haha.

Hennes shivering var dock värre idag, inte kul!
Kan ju ta och berätta lite om det;

Kenny har en åkomma som kallas Shivering i sitt högra bakben. Forskarna har ännu inte kunnat fastställa exakt vad det är, och det är därför det fortfarande heter "Shivering" - eftersom det är det hästan gör; skakar.
När man ber hästen lyfta benet drar den det åt sig och skakar i det. Men det märks bara när hästen ska skos eller när man ska kratsa hovarna. I ridningen syns ingenting...
Benet liksom krampar utan att hästen kan påverka det. Kenny blir oftast väldigt stressad när det här händer eftersom hon vet att hon gör det så mycket svårare för hovslagaren då, och hon hatar ju att vara till besvär.
Den senaste tiden har det gått riktigt bra, men idag skakade hon ganska mycket, antagligen för att det är kallare.



Kan försöka filma shiveringen någon dag, jag märker det ju knappt längre eftersom jag är van, men jag ska försöka komma ihåg. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0