Daz Plan + veckoplanering

Jag har ju funderat en del på det här med att Kenny inte vill hoppa när hindrena blir högre, varöfr gjör hon det? Är det jag som gör något? Är det tilliten som är svag? osv.
Jag har nu bytt strategi, då jag insåg att jag kommer bli knäpp om jag ska försöka fundera ut varför, varför, varför?
Den nya stretagin går ut på att jag funderar på NÄR hon faktiskt vill hoppa och är glad.
Jo, på tävling.
På tävling hoppar hon stora fina språng och det blir endast fel när jag sätter henne i skiten, och det går ju att undvika. Vad är då Daz Plan?
- Att tävla, helt enkelt
Att träna studs och enklare låga övningar hemma, och sedan bara hoppa "på riktigt" på tävling. 
Än så länge kommer jag ju bara hoppa 1m, tills det fungerar felfritt och sedan prova 1.10m tills det fungerar osv.
Nu i slutet och början av året finns det mest olika clear rounder - men jag tror det passar ganska bra såhär i början av experimentet.

Jag tror faktiskt att den här planen kan fungera, även om den går emot ganska mycket av allt jag lärt mig innan om tävling och prestation. Om det är såhär Kenny fungerar får ju jag helt nekelt ta hänsyn till det och utforma våran träning så att den passa henne.
Jag kan också förstå den på ett sätt. Om Kenny nu tycker att det är sååå kul att tävla, men eftersom att det inte går så bra på träning nu så blir det ju inga tävlingar, då blir hon oinspirerad och tycker inte att det är kul (i kombination med att jag antagligen gör något fel) och därför är lusten borta. Om hon får komma ut och hoppa lite kanske lusten kommer tillbaka...
Ja, det är planen i alla fall ;)


Veckoplanering v. 47
Måndag: Markarbete - ridhuset/banan ca 30 min
Tisdag: Uteritt - nya rundan ca 30 min
Onsdag: Bomarbete - ridhuset ca 45 min
Torsdag: Tömkörning - skritt + trav
Fredag: Uteritt - längre rundan (älgjakt?) ca 60min
Lördag: Vila - promenad
Söndag: Markarbete - ridhuset/banan ca 45 min


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0