Lets go, go, go!

Ja, då kör vi igen!

Efter en veckas vila så är Kenny nu officiellt under igångsättning :D
Hon varvar mellan att vara helgalen, halvgalen och tacksam för att äntligen få jobba igen, men det är bara kul än så länge..!
Vårt nya bett har äntligen kommit också, så det har vi börjat lära känna lite.
Det är ett tvådelat gummipelham med äppelsmak och små skänklar som jag än så länge har delta till eftersom jag inte är så skicklig på att rida med två tyglar och eftersom Kenny är så känslig för hävstångseffekten.
Anledningen till att jag valt att prova att variera vårt vanliga tvådelade gummibett med detta skarpare bettalternativet har ingenting med Kenny att göra. Det är jag som har problem i galoppen eftersom Kenny lätt blir lite stark när hon tycker att det är jobbigt i galopparbetet. I vanliga fall kräver det så mycket ridning från min sida att jag blir trött innan jag fått igenom henne vilket leder till att mina hjälper blir "frustrerade" och tuffare än jag vill. Det leder i sin tur till att Kenny blir osäker och stressad eftersom hon inte klarar av att man blir just tuff i sin ridning. Ja, ni förstår kanske problemet?
För så fort Kenny blir stressad är hela ridpasset "förgäves", då är det bästa man kan göra att skritta ut en sväng istället. Så jag tänkte att om jag med det här bettet kan ge samma effekt som det vanliga bettet för Kennys del, men att mina tygeltag kan vara betydligt mildare - så kanske problemet går att lösa så pass bra att vi sedan kan gå tillbaka till det vanliga bettet.
Det är vad jag hoppas i alla fall!
Jag tror nämligen att pelhamet är för skarpt för att ha i hoppningen, men jag ska nog prova i alla fall.
Det har underlättat en del vid uteritt dock, haha. I vanliga fall har vi haft en avsaktningssträcka från galopp till trav på va 500m, nu bromsar hon faktiskt när jag vill/anser att det behövs och inte bara när hon vill ;P

Såhär är planen för denna veckan:
Måndag + Tisdag: Fortfarande vila...
Onsdag: Uteritt - mycket skritt + lite trav
Torsdag: Ridhuset - skritt + trav med nya bettet
Fredag: Ridhuset - skritt + trav + lite galopp med nya bettet
Lördag: Uteritt - skritt +trav + lite galopp
Söndag: Vila, eventuellt skrittpromenad

Jag har inte bestämt mig för när jag ska hoppa igen, men det blir antagligen lite bomarbete och eventuellt lite gymnastikhinder/studs någon dag nästa vecka..!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0