Kennys Foderstat

Jag tycker att det är väldigt intressant det här med foderstater.
En del hästägare är jättenoga, en del har noll koll. Själv har jag gått på ett gymnasium med ridsportsinriktning, och har därför läst en foder-kurs där man lär sig allt grundläggande som är viktigt vid uträkning av en korrekt foderstat, vare sig det gäller hobby-, tävlings-, ung-, eller avelshästar.
Det har varit väldigt nyttigt!

Kenny är dock ett undantag vad det gäller foderstater, i hennes fall kan man inte stirra sig blind på siffror och kvoter, då blir hon för mager i 9 fall av 10.
Men jag tycker fortfarande att det är viktigt att se till att hennes protein- och mineral/vitaminbehov är tillfredsställt, sedan kan man trixa lite med energin för att få det att fungera.

Just nu har vi ett hösilage i stallet som är väldigt torrt (nästan som hö), med en energinivå som är lite över det normala och en proteinnivå som är lite under det normala. Därför har det varit lite strul med hennes foderstatsuträkning. Men jag har äntligen kommit fram till en som fungerar, och den ser ut såhär:

Frukost - ca.07.00
2 kg hösilage
1 kg krafft groov 125 (ca 1 liter)
½ dl sojamjöl
½ liter torr betfor
15 g MSM
1 äpple

Sedan går hon ute i gräshage från ca 09.00 - 17.00, men det är ingen näring kvar i gräset

Insläpp - ca 17.00
1 kg hö
En näve Krafft
1 äpple

När jag åker ifrån stallet - ca 19.00
3 kg hö

Kvällsmat ca 21.30
4 kg hö
1 kg krafft groov 125 (ca 1 liter)
½ dl sojamjöl
½ liter torr betfor
15g MSM
15g Salt
Några vitlöksflan

Den fungerar väldigt bra än så länge (peppar, peppar...) 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0