Påbörjad vårstädning och galoppombyten

Idag var det dags att skura boxen.
Jag kan tycka att det är ett väldigt otacksamt slit, eftersom den vita
väggen aldrig riktigt vit igen...

Ännu mer otacksamt är det eftersom det inte är Kenny som skitat ner,
utan hästen som stog i boxen innan oss (Kenny är faktiskt riktigt renlig).


I alla fall, såhär blev det (de grå fläckarna är från att hästen sparkat bort
den vita fägen från väggen... *suck*):

Lite bättre i alla fall...

När allt var skurat och klart var det dags att rida lite!

Hon var förvånandsvärt pigg efter långturen igår (vi varn ju faktiskt borta i 1 h och 40min), men hon är ju superpigg jämt nu för tiden ;)
Eftersom de eldade gräset på vallarna runt stallet kändes det säkrast att rida inne, och det gick riktigt bra! Vi ägnade oss åt Malin Baryard's galoppombytes-övning som hon delar med sig av på Facebook (via H&M - we love horses), den var himla enkel och jättebra för Kenny!
Den bestod av två bommar som man red på som en åttvolt, men man bytte en bit efter X:et. Kenny bytte varenda gång över bommarna och det blev bara några småmissar när vi sedan provade utan dem!

Något annat än själva övningen som jag lärde mig av Malins film var att hon sitter så lätt i sadeln när hon övar byten. Jag har tidigare försökt sitta ganska ordentligt för att kunna visa tydligt med sits och skänkel att det är dags för byte, men faktum är att det verkar mycket lättare för Kenny att byta när hon har ryggen fri! Det blir lite mer harmoniskt då också ;)




Har ni haft någon ordentlig vårstädning i stallet än?
Jag planerar att mocka ur hela hagen och städa mitt stallskåp också!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oj tycker ändå att det blev rätt så stor skillnad på stallet :D Vissa fläckar känns ju helt omöjligt att få bort :/

2010-04-10 @ 23:11:03
URL: http://petraebbesson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0