balansträning på HÖG nivå!

Jesus vad jag har skrattade under dagens ridpass!
Riktigt sådär när man skrattar så att man får ont i magen och tårarna bara rinner XD

Kenny var helt galen. Helt galen!

Vi red barbacka med det tvådelade gummibettet och remont på - utan täcke för jag fick för mig att hon behövde lufta pälsen och jag hade mina långa dyonchaps på. Jag borde ha förutsatt hur halkigt det skulle bli, men det gjorde jag såklart INTE.. hehe!
Vi skrittade först en runda i skogen på 15 min, det blev en del pulsande på rådjursstigar, men snön var inte så hög där inne i skogen. Sedan kom vi ut på ett helt orört fält - vem hade kunnat motstå det!?
Så jag och Kenny travade ut på fältet och innan jag insåg att kenny sjönk ner ÖVER KNÄNA i snön hade hon börjat galoppera för att parera snömassorna. Jäklar vad de gick!
Jag såg helt ärligt hennes framhovar när jag satt där uppe på henne, så högt var hon tvungen att lyfta dem!
Galet, I tell you!
Jag började bli lite sjösjuk av den stora gungiga galoppen, men som tur var blev snön lite "lägre" när man började närma sig andra änden av fältet, då bröt vi av till trav.
Men eftersom ingen av oss var i speciellt bra balans blev det någon slags långsam slängtrav av det hela, och Kenny var ju fortfarande tvungen att lyfta fötterna á la passage - så det var på nöd och näppe att jag höll mig kvar där några gånger, haha!

Men gud vad jag skrattade och gud va kul Kenny tyckte att det var!

Efter de galenskaperna skrittade vi en kvart till innan vi tillslut kom hem :)

Väl hemma klippte jag av Kennys långa man eftersom den börjat bli lång och dela sig åt alla möjliga håll.
Nu kanske den kan bestämma sig vilken sida den vill ligga på :)

Före, lägg märke till den fina kissfläcken ;)


Efter


Den är ju dock rätt fluffig, men det är inget att göra åt.
Om jag rycker den blir den ännu fluffigare eftersom hon
har självlockig man :)


När jag stod och höll på att fixa manen kom jag på vilken fin överlinje hon börjat få!
Innan hade hon verkligen inga muskler på halsen alls, vilket biddrog väldigt mycket till att hon såg så tanig ut. Nu börjar hon verkligen biffa till sig :D

Det undre sträcket visar var hennes överlinje ungefär gick innan, och
den övre såklart var den är nu:)

Originalbilden:


Inte bästa bilden kanske, men ändå :)


Kommentarer
Postat av: Louise

Tack för gensvaret på mitt inlägg! :)

Det var lite så jag menade med att vallen skiljer sig åt och att man bör göra så i analysen, framkom dock inte alls märkte jag! Haha!



På våran höanalys står selenvärdet. Konstigt! Vi hade i alla fall inte brist på det.



Jag läser lite här och var om kvot eller liknande, är det något samband mellan protein och energi?

2010-02-06 @ 20:06:13
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: Louise

Jag fattar nog till ganska stor del. ;)



Men om vi utgår efter analysen på bilden i min blogg och jag har en häst som ligger på 600 kg.

Minimumbehovet i antal kilo - 6 / 0,62 = 0,967. 600 kg / torrsubstansen = minimum 9,7 kg hösilage per dag.



Protein 41 g/ energi 6,5 MJ = kvot på 6,3.



6,3 x 9,7 = MJ 61,1.

Smältbart råprotein bör alltså vara 397,7 gram?



Läste någonstans att en 500 kg häst i lätt träning bör ligga på ca 75 MJ?

Och här tappar jag bort mig!

2010-02-06 @ 21:10:03
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: Rebecka- Dressyren

sv. Taaack :) Haha eller hur man kommer inte ha några pengar kvar alls ;) Åh herre de va mycke saker du skulle köpa:o;) Var du med i den cupen?:)



Superfin häst du har:D<3

2010-02-08 @ 10:54:32
URL: http://dressyren.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0