Hoppningen avslöjar...

... Vad jag och Kenny har för problem på marken!
Det är verkligen supertydligt!

Jag ser det bara som bra, för det visar bara ännu tydligare vad exakt det är vi måste jobba på och var våra svårigheter ligger.
Dagens hoppning var ganska enkel: räcke, lång distans, kombination, lång distans, oxer.
Jag ville att vi skulle ha tid på oss att få kontroll inför nästa hinder, rätta galoppen osv, så att det skulle bli enkelt och roligt för Kenny.

Hon var verkligen super under uppvärmningen; lyhörd, elastiskt, lugn och harmonisk - hon var en riktigt dröm att rida! Under hoppningen lyssnade hon också väl, men hon gör några knepiga avgöranden några gånger.
Till exempel så vill ju jag vara "färdig" ca 3-4 galoppsprång innan hindret, så att hon får taxera i fred för att få ett så avslappnat och okomplicerat språng som möjligt.
Men om jag då ser att det är tre perfekta galoppsprång kvar till en riktigt bra avsprångspunkt och då väljer att sluta "mixtra" inför hindret, då väljer Kenny ALLTID att ta ett extra stort sista galoppsprång innan avsprånget vilket gör att hon kommer för nära och får ta i extra mycket för att komma över (vilket leder till att frambommen på oxern dimper ner, men att hon alltid klarar bakre...).
Det är ju ett problem vi ofta har, att främre bommen på oxrarna stryker med...

Jag ska i framtiden rulla ut markbommen längre så att hon får en bättre möjlighet att taxera bättre.
Hon är egentligen väldigt hinderklok, så jag förstår inte riktigt varför hon gör så...

En idé jag har är att det helt enkelt är för att hon känner att hon måste ta i ordentligt i sista språnget eftersom hon egentligen inte riktigt orkar...
Hon är ju faktiskt inte i någon toppform än vare sig det gäller kondition eller styrka. Därför ska jag nu lägga upp en ordentlig planering för hennes konditionsträning, så att hon får en ärligare chans att hoppa mer på späns än på fart, vilket hon gärna gör nu!

Något som jag dock finner väldigt positivt är att om hon rivit eller stött i med frambenen, så öppnar hon upp med bakbenen riktigt bra (har en bild på det från filmen nedan) - annars är hon lite av en "knipare".
Med lite tur så kanske hennes teknik utvecklas ytterligare! :)


Bakbenen!


Bakbensteknikbild utan bakben, haha!


Frambenen klagar jag inte på ;)


 

Filmen

Hindrena är 110-120!

 

Vad jag ska tänka på vad det gälller hoppningen från och med nu:

1. Det viktigaste: Jag måste börja tänka att vi ska rida fram till hindret, inte bara sitta och vänta utan möta hindret utan att det blir någon push-anridning.
2. Jobba mycket, mycket, mycket med Kennys grundträning och framförallt stärka galoppen.
3. Är nöjd med min sits över hindrena nu, och den kommer naturligt, så det behöver jag inte tänka så mycket på nu.
4. När vi hoppar behöver vi inte träna höjder längre, Kennys självförtroende är tillbaka! Istället ska vi träna avsprångspunkt, genom att experimentera med markbommar och jobba med styrka genom gymnastikhoppning ungefär var 5:e dag.

 


Kommentarer
Postat av: Lisa

Oj, vilken skillnad på galoppen! Gillert!

2010-02-21 @ 10:18:30
URL: http://www.lisasfanclub.se
Postat av: Linnéa

ser riktigt bra ut :)

2010-02-21 @ 18:45:32
URL: http://hastliv.webblogg.se/
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Sveriges tredje största hästblogg!

Fin blogg du har!

Jag tänkte tipsa om en tävling jag har på bloggen där du kan vinna ett smyckes-kit från TIFFANY & CO!

För dig som inte vet vad Tiffany & Co. är så är det ett utav världens mest exklusiva smyckes märke! Så passa på att tävla och vinn.



Klicka här för att komma direkt till tävlingsinlägget:

http://stockholmsjenna.blogg.se/2010/february/tavling-med-priser-fran-tiffany.html

2010-02-22 @ 09:44:15
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: SOFIA!

tycker din häst är väldigt vacker :)

2010-02-23 @ 19:22:01
URL: http://sofiaopatricia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0