Pay n Jump i Laholm!

Idag har jag och Kenny varit i Laholm på Pay n Jump och hoppat 1,00 + 1,10 m.
Jag insåg på vägen hom att det var första gången sedan innan skadan som vi hoppat en tävlingsbana på 1,10 (alltså ungefär 3 år sedan) och jag var därför extra nöjd!

Det kändes väldigt enkelt och okomplicerat, men våra brister var ändå tydliga.
Vi behöver verkligen stärka Kenny mer, så att hon inte rinner iväg lika lätt och hennes språng inte blir flacka, vilket hände några gånger idag.
Tempot och rytmen var jämnare och bättre än på senaste tiden, och hon var en ängel på framridning och framhoppning - trots att hon inte reds igår! Duktig tjej!
Det blir mycket studs och fortsatt stärkande markarbete i kombination med konditionsträning framöver - vintervilan är verkligen över, mohahaha! ;)

I en meter ställde Kennys nya bakbensteknik till det ett par gånger..
Hon har ju slutat knipa och börjat öppna upp mycket bättre bak, men idag blev bakbenen lite hängande och hon var för första gången någonsin i hinder med bakbenen (annars har rivningar alltid berott på att hon kommit för nära och inte varit kvick nog fram!).
Det räckte att hon touchade bommen med baktassarna och så rullade den av...


Till 1.10 verkade det problemet med bakbenen dock vara borta, dessa nedslag berodde helt och hållet på klassiska kommunikationsfel.
Jag skulle kunna analysera dessa filmer hur mycket som helst eftersom jag är så väl medveten om de olika valen jag gjorde inne på banan - både de bra och de mindre bra.
Men då hade jag nog tjatat öronen av er, haha!
Kan ju bara kort säga att hon räddade mig totalt på hinder nr 3, vilket ledde till korsgalopp, obaland, för högt tempo och rivning vid hinder 4. Till hinder nr 6 gjorde jag en snabbt avvägande; 2 stora galoppsprång och riskera rivning på grund av ett flackt språng, eller 3 korta galoppsprång och riskera att komma för nära. Vi kom för nära... Hon hade inte en chans men hoppade istället för att stanna, och det uppskattar jag faktiskt!




Jag är sammanfattningsvis riktigt nöjd med dagen!
Även om jag fortfarande är på det stadiet då man uppskattar rosetter ;)
Kenny var superduktig och gick in själv i transporten, stod bra i den både till och hem ifrån tävlingen och var som sagt en riktigt ängel på framridningen ihop med massa helgalna unghästar..!
Mycket av de problem vi stöter på är på gund av vår brist på erfarenheter och rutin på tävling - så jag ska ta vara på vart enda tävlingstillfälle jag får!
Om två veckor är det 1,00m på Plönninge (de har ej 1,10) och veckan efter det 1,00-1,10 i Båstad!

Kuligt!

Kommentarer
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: WEY! Jag såg det på filmerna, vad fint det var på en skimmel! :D Fina rundor ni gjorde också! :D(Y)

2010-02-28 @ 17:08:03
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: sarah

Känns som ni är redo för mycket högre. Känns även som felen bara är lite slarv och missförstånd. Men även om ni nog inte har problem att hoppa större kalsser så är det jätte bra att du skyndar långtsamt och fortsätter stärka den. Tror ni kan bli skit bra i framtiden! :)

2010-02-28 @ 21:59:41
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: Elin

Kul att du kände dig nöjd! :)

2010-02-28 @ 23:06:57
URL: http://elinpamlin.blogg.se/
Postat av: Lotta

Då ses vi kanske i båstad ;)

2010-03-01 @ 10:16:15
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

Trevlig häst, och ritterna ser trevliga ut :)

2010-03-01 @ 19:59:20
URL: http://oonthebit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0