Gårdagens träning för Emma Rosenkvist

Ja, träningen igår gick kanske som en "vanligt träning ska"; lite bra och lite dåligt.
Men jag blir ändå så grymt frustrerad...

Allt gick bra till en början; Hon var snäll att lasta (gick in själv<3) och gungade bara lite i transporten innan vi kommit iväg, sedan stod hon jättesnällt och var lugn när vi kom fram :)
Hon stod snällt stilla när vi la på all utrustning och gick lugnt och fint med upp till ridhuset.
Hon brydde sig inte om de andra hästarna en endaste gång under uppvärmningen, hon bara lyssnade på mig och var lyhörd och avslappnad!
Fick dock lite kritik för att jag var för försiktigt med henne, en olat från min sida som sitter kvar eftersom hon alltid var så stressig och het innan, men nu bara är det ibland. Det är som om jag vill vara beredd om hon skulle flippa ur, och därför ställer jag inte för höga krav på henne utan låter henne gå i lugnt och på liter halvlånga tyglar...

Det är även så att det är det jag tränar med min dressyrtränare; att hon ska hålla sig i skinnet; skritta lugnt, trava lugnt och galoppera lugnt utan att bli stressad. eftersom jag då vet att h blir exalterad och lite stressad ibladn i hoppningen så är jag hellre lite "passiv" i min ridning än att riskera att hamna i en konflikt med henne.

Dock var hon så lugn igår att jag tillslut kunde ställa lite krav på henne utan att hon blev stressad, hon kunde ta det och det var riktigt skönt. Ni kommer se vad jag menar på första filmen:



Som ni kanske ser på uppvärmningsfilmen så var det linjer vi skulle träna på idag, väldigt lätt och okomplicerat egentligen.
Men av någon anledning så har Kenny svårt att nå fram?
Många gånger blev det 7 galoppsprång istället för 6 och 6 istället för 5...
Men när det blir ett galoppsprång för mycket, då går hon i en lugn fin galopp, lätt i framänden och öppnar upp fint i sprången och allt känns som det ska.
Men Emma ville ju såklart ha rätt antal galoppsprång emellan ,och det resulterade i att jag fick rida någon slagt High-chaparall-ridning, och det kändes verkligen uruselt!
Ur svängen upp mot första hindret fick jag bara öka och öka och öka, hennes galopp blev i och för sig större, men även flackare mer markbunden och sprången spända och hon överhoppade sig pga att det gick så fort.

Jag blir lite förvirrad eftersom jag, och många med mig, tycker att det går fort när jag och Kenny tävlar, och det är ju något jag vill träna bort inför de högre höjderna sedan.
Men om jag nu ska träna i ett ännu snabbare tempo än jag tävlar, då blir det ju fel? Eller?

Det kändes inte alls bra i alla fall, och det kändes inte som om kenny hade speciellt kul heller...
Jag kom som aldrig till ridning mellan hindrena, jag fick bara stå upp och jaga på henne liksom - inte alls kul! :(



Här på andra filmen kanske ni ser att tempot skapar kommunikationsproblem för oss.
När hon "missar" det smala hindret är det för att jag bara svänger för innertygeln, vilket gör att hon fortsätter följa den förbi hindret - totalt mitt fel.
Sedan blir hon stressig ur hörnet upp mot linjen, eftersom jag fått öka så mycket innan, att hon slutar lyssna på mig och bara drar. Det gör i sin tur att hon inte tar mina halvhalter och kommer för nära hindret.
Jag hatar att jag var tvungen att ta tag i henne innan oxern, det var ju verkligen inte hennes fel, hon gjorde ju bara som hon trodde att jag ville att hon skulle göra. Men jag ville inte att hon skulle dyka i hindret...

Så tillslut är vi där ändå, Kenny är stressad och svettig och trött, sprången blir flacka och tränaren tror att min häst inte kan hoppa...

Jag blir så himla frustrerad!
Saken är ju den att på dessa hinder som är 1m, max 1.10 tror jag dem var till slut, då hoppar Kenny som vilken annan häst som helst. Hon går lite på fart, kan hoppa lite flakt och ser inte speciell ut alls.
Men när hon får hoppa högt (1.30-1.40) - då är hon en stjärna!

Det är då så frustrerande att hon aldrig får visa det!
Det är klart att vi måste visa att vi har kontroll på lägre höjder innan man höjer hindrena - men hon har inte samma fokus på små hinder, det blir mycket enklare för henne att nå avstånden på högre hinder och framförallt så tycker hon inte att det är speciellt kul att hoppa små lätta hinder.
Vi gör ju det här för att det ska vara kul. Annars kan vi ju lika gäran göra något annat...

Just nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra...
Antagligen måste jag ju snacka med Emma om det här, försöka få henne att förstå vad jag menar.
Jag ville ju börja träna för en tränare igen eftersom jag och Kenny behöver hjälp att bli säkra och stadiga på högre höjder, inte för att vi ska känna oss dåliga när vi hoppar 1m! Det är ju helt fel.

Samtidigt så kan jag och Kenny inte hoppa för vem som helst eftersom hon är lite knepig. Jag kan ju absolut inte träna för någon som bara vill att man hoppa höga hinder - vi behöver ett mellanting, oc hjag vet inte hur det ska lösas...


Har ni några förslag mina kloka läsare...?

Kommentarer
Postat av: Linn Skjetne

usch vad jobbigt det låter för dig. Det är absolut inte lätt att hitta en tränare som verkligen förstår hur man har det eller har lust att totalt lägga ner hela sin själ för att hjälpa till. Hoppas det löser sig för dig, synd att du inte bor nere i Skåne för då hade jag tipsat om min tränare Elina Svensson, hon är super. Också av henne jag köpte Lucky.



Sv: Jo jag fyller 20 i år :)

2010-01-21 @ 17:20:03
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Precis, det är den! Jag tror inte den heter något speciellt "Ridsport(förbundets) TV-bibliotek" står det på dem... x)

2010-01-21 @ 18:24:48
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Haha! xD Mamma höll koll på Tradera efter äldre videos, också hittade hon dessa. Så det var ren tur... :P Jag har likadana videos fast med Kyra Kyrklund också, dem har vi haft i några år. Är skitglad över dem alla, har lärt mig otroligt mycket bara av att kolla på dem! :D

2010-01-21 @ 20:14:48
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Härlig blogg du har :D

2010-01-21 @ 20:56:01
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

åh fy vad jobbigt! Jag har tyvärr ingen större erfarenhet av tränare då jag bara ridit för ridlärare men det är en väldigt jobbigt situation. Jag hoppas verkligen att det löser sig. Prata med tränaren och förstår hon inte så försök hitta en annan!

Lycke till nu och tappa inte modet :)

2010-01-21 @ 21:24:03
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: Linnéa - http://hastliv.webblogg.se/

Testa att träna för Claes Brudefors? Gjorde underverk när jag började träna för honom med min ponny :)

2010-01-22 @ 00:03:36
URL: http://hastliv.webblogg.se/
Postat av: Linn Skjetne

SV: Eller hur, han är så het :D

2010-01-22 @ 00:05:02
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Tack så mkt :D



Hihi..du får hålla utkik, jag kanske avslöjar det imorgon..

2010-01-22 @ 00:31:26
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Det låter helt klart som att du måste prata med din tränare. Säga att det inte känns bekvämt med den ridning hon föreslår och att du vill ha en trevlig häst med bra språng istället för en flack och stressad häst.



Det är alltid svårt med hästar som visar ett sådant humör, försök att inte "förvänta dig det värsta" varje gång. Visst är det lätt att säga och svårt att göra, men våga ta ett steg längre, ställa lite mer krav när hon är lugn. När hon är stressad, självklart ska du finnas för henne då. Lycka till!

2010-01-22 @ 02:28:00
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0