Ingen toppendag.


Nej, idag har verkligen inte varit en toppendag...

Det började redan igår egentligen, men att jag fick punktering på bilen!!!
Katastrofen var ett faktum..!
Som tur var så fick jag låna min snälla granne Amandas bil, så att jag kom till stallet i alla fall.

Så idag var det dags att ge sig på att byta däck.
Något jag aldrig någonsin gjort förut.
Något jag aldrig ens sett någon annan göra förut.
Något som inte tydligt stod med i bilens instruktionsbok.
Något som Pappa var tvungen att förklara för mig över telefon.
Något som fick mig att gå och hämta yxan!

Som tur kom grannen ut när hon såg att jag hade yxan i högsta hugg, så jag fick lite hjälp.
Haha, fast ingen av oss hade bytt ett däck förut så lyckades vi faktiskt tillslut!

Sen var vi helt greasiga över hela händerna, ansiktet och håret - inte jättesnyggt...


Sedan var det dags för nästa inte-en-toppendag-grej; det gick inte så bra att rida idag.
Man kan ju tro att en häst skulle uppskatta en lång härlig skruttrunda dagen efter den ansträngt sig mer än den gjort på 3 år, men så är inte fallet med Kenny, och det fick jag smaka på idag.
Hon var überpigg och blev springig och stressad så fort hon gjorde något lite fel.
Herre Gud! Jag tänkte bara rida ett lugnt markarbetespass idag, men hon hade så sjukt mycket energi så en hel timme hade gått innan vi kunde skritta av. Hon blev som tur var inte så värst svettig, antagligen för att det var så sjukt kallt.
Jag försöker ju att inte rida henne så svettig nu när det är många minusgrader ute, då det blir som omständigt när man inte kan/vill bada henne efteråt...


Hur gör ni när ni rider på vintern? Om hästarna blir svettiga, hur löser ni det då?

Edit:
Tack för alla svar!
Kan passa på att berätta att hon inte är klippt eftersom hon aldirg satt vinterpäls förut. Hon har haft sommarpäls året om, aldrig fällt och aldrig satt. Men så i början av december i år sa det bara "Poff" - och så hade hon lite lurv!
Jag tog dock beslutet att ite klippa henne, eftersom december är ganska sent för första klippningen, och jag vill inte riskera att rubba hennes nya pälscykel. Därför får jag vänta tills nästa år med klippning.


Kommentarer
Postat av: ebba

Hu jag fruktar den dagen jag får körkort och kommer behöva byta däck haha, två år kvar men i alla fall! Det gäller att oroa sig i tid! ;)

2010-01-03 @ 20:58:07
URL: http://brejjk.blogg.se/
Postat av: joelle - EN HÄSTBLOGG

Jag har Marelle klippt, så det lilla hon blir svettig försvinner när jag skrittar av, annars så lägger jag på henne ett tjockt flistäcke som jag tar av senare när hon torkat eller det blivit för blött:)

2010-01-03 @ 22:53:43
URL: http://joellemyslek.blogg.se/
Postat av: Astrid

SV: ja precis, man ska skynda långsamt..:)



jag har Levi klippt och dessutom har vi solarium på stallet..:)

2010-01-04 @ 10:42:53
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Elin

Jobbigt med dålig dag



Min häst är klippt så han blir inte svettig :)

2010-01-04 @ 10:54:43
URL: http://elinpamlin.blogg.se/
Postat av: caroline

SV: nej jag använder bara Pessoa skydden i hagen och har gjort det någon gång vid longering, skulle inte vilja hoppa med dom faktiskt.

2010-01-04 @ 12:08:34
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Klippning är ju som några andra skrivit ett alternativ.. annars är det bara på med ett täcke :)

2010-01-04 @ 13:17:55
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Jennifer

Du skulle kunna klippa henne, om hon inte är det redan?

Jag brukar låta mina hästar stå inne med fleecetäcke tills dom torkar bara :)

2010-01-04 @ 16:56:03
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/hastarna
Postat av: Jennifer

Du skulle kunna klippa henne, om hon inte är det redan?

Jag brukar låta mina hästar stå inne med fleecetäcke tills dom torkar bara :)

2010-01-04 @ 16:56:03
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/hastarna

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0