Knep för att avläsa ett språng!

Jag kom just på en till sak som min hopplärare på skolan lärde mig, hon som först förklarade varför senskydd är så himla viktigt som jag skrev om i ett tidigare inlägg.

Hon berättade i alla fall att man på ett ganska enkelt sätt kan se om hästen är avslappnad och lösgjord samt öppnar upp och använder sin rygg på ett korrekt sätt i språnget; Kolla på svansen.

Innan har jag tyckt att det sett så lustigt, kanske till och med fult, ut när hästar hoppar med svansen i vädret som en helikopter X)
Men när de slänger upp svansen sådär, det är då man fått till ett riktigt bra språng, i alla fall om man syftar på ryggaktiviteten genom språngkurvan.
"Helst ska man känna svansen piska mot nacken", som hon så fint uttryckte det, haha!

Även om mina och Kennys språng inte alltid är perfekta (ganska sällan är de det faktiskt, haha) så hoppar hon nästan alltid med bra ryggaktivitet nu för tiden:

(Klickbar såklart)


Det är i alla fall ett tips, något ni kan tänka på när ni analyserar filmer från en träning eller tävling!

Kommentarer
Postat av: Klara Hovstadius -Tävlingsryttare med världens finaste ponny

smart:)

2010-01-22 @ 16:01:25
URL: http://klarahovstadius.blogg.se/
Postat av: Linn Skjetne

Lucky hoppar också så :D

2010-01-22 @ 17:06:34
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Hoppas dem är av någon nytta! Jag vet faktiskt inte vart i Sverige hon kommer från ursprungligen. Hon är e: Partisan II och ue: Ganesco, vet du möjligen vem min häst är?

2010-01-22 @ 18:06:55
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0