Jag säger bara en sak...

... Kat-a-strof!

Det gick verkligen sämre än sämst idag, antagligen för att jag hade så höga förväntningar.


Jag åkte till HorseFarm idag för att låna ett tredelat Sprenger Dynamic RS. Jag hade så otroligt flyt att de hade en bettexpert på plats som skulle kolla på någon häst där, hon såg att jag stod och kollade på betten och kom fram och hjälpte mig! Hon var supersnäll!
Jag förklarade hur Kennys reaktion till bett är, och berättade att vi ska till tandläkaren så snart det går att köra.
Hon tyckte att jag valt väl när jag ville ha Dynamic bettet, men hon föreslog även att jag skulle ta med mig ett Myler-bett som gav extra tungfrihet eftersom hon trodde att det skulle passa Kenny bra.
Tydligen är det ofta så att "fullblodshästar" som Kenny inte alls tycker om när de får tryck över tungan, och det är därför Kenny inte fungerar alls på raka bett. Det Mylerbettet jag fick med mig går att kombinear med en kindkedja för mer stabilitet, men jag fattar inte riktigt hur jag ska få på den, så jag struntar nog i det.
Det har även en kopparrulle på mitten för att stimulera tungan, men den ger noll tryck på varken tunga eller mungipor! Bådar gott...


Mylerbettet ser ut såhär fast med en kopparsnurra på mitten av mitteldelen.

Dock hade jag mest tillit till Dynamic bettet och ville därför prova det först.
Hon såg väldigt nöjd ut när vi tränsade, det låg himla bra i hennes mun, då jag kortade tyglarna kändes hon ovanligt stark i högertygeln men annars var hon fin. Riktigt fin i traven, och lugn i galoppen till en början. Men hon ville inte ta någo som helst stöd på bettet i galoppen utan gick med huvudet i vägret (något hon inte gjort på år och dar!) när jag då försökte hjälpa henne och rida ihop henne ytterligare var katastrofen ett faktum.

Om jag försökte balansera upp henne på yttertygel tvärstannade hon och lättade med frambenen, då fick jag lite panik och försökte få henne att gå frammåt. När hon började trava baklänges istället släppte jag tyglarna helt och gjorde en "ponnyspark" som en sista utväg att få henne framåt. Då Slängde hon sig fram och jag försökte korta tyglarna igen.
Efter att hon lugnat sig något tänkte jag försöka mig på att rida lite skänkelvikningar för att påbörja det lösgörande arbetet igen. Då började hon kasta sig i sidled tills hon tillslut hamnade i väggen, då hann mitt ben reagera innan jag gjorde det eftersom hon klämde upp det mot väggen: så jag tryckte till ordentligt med ytterskänkeln och då var cirkusen igång igen: Hon la i backen, tvärstannade så fort jag gjorde något och lättade med frambenen, slängde sig mot väggen flera gånger och klättrade på den med frambenen och jag vet inte allt vad hon gjorde...

Tillslut fick jag henne bort från väggen, in till mitten av ridhuset och försökte bara få henne att stå stilla och andas...

Gud, jag vet inte vad jag ska säga - hur kunde hon bara få panik?
Jag vet att hon inte har något stort problem med tänderna eftersom hon låter mig kolla efter ganska bra själv, men kan det ändå på något vis varit bettet som inverkade på något konstigt vis när jag försökte rida henne fram till det ordentligt..?
Efter ca 5 min i mitten kunde jag trava lite på halvlånga tyglar innan jag skrittade ut en sväng.

Fy vad ledsen jag blev. Jätte-jätteledsen.
Det kändes som om vi sakta men säkert tagit ännu ett steg framåt i vår utveckling de senaste veckorna, och så gör hon ändå såhär?
Att sitta på henne då, och verkligen känna att det var som om allt vi jobbat fram och lyckats med under de här åren var som bortblåsta och jag hade ingen kontakt med henne alls. Det var otäckt.
Inte så att jag var rädd för att falla av eller skada mig, jag blev rädd för hennes skull - hon måste ha mått jättedåligt just då!

När jag kom in i stallet igen var jag för besviken för att se det ur Kennys perspektiv och beklagade mig för Andrea med saker som: "Det är inte bara det att hon inte möter mig halvvägs! Hon låter mig gå hela sträckan själv, och sedan öppnar hon inte ens dörren när jag kommer fram!" Det var så det kändes just då.

Det jag tycker är jobbigt just nu är det faktum att jag inte verkar kunna få någon hjälp med det här!
Ingen funktionell utrustning eller hjälptygel fungerar, ingen tränare förutom Danne förstår sig på Kenny - och det räcker inte för oss att träna fyra gånger per år!
Vi behöver hjälp, men det verkar inte finnas någon...

Ibland känner jag för att skita i markarbetet på banan, att vi so fort det blir vår BARA ska rida ut och träna lätt markarbete i naturen, och hoppa. Det hade blivit både roligare och lättare...
Men jag ska såklart prova Myler-bettet i morgon, helt utan förhoppningar, sedan ringer jag Tandläkaren i morgon också och bokar tid.


Kanske behöver vi en mini-paus igen? Bara ljusbehandling och uteritter i några dagar..?
Jag tror nästan det..!


Har ni läsare några kloka idéer?
Vet ni något jag skulle kunna ta hjälp av?
Någon bra dressyrtränare i halland/skåne områdena?

Kommentarer
Postat av: Madelene

nejmen huvva, låter inte alls trevligt:S

2010-03-03 @ 22:09:00
URL: http://madurskaan.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Du har blivit utmanad! :) Titta på min blogg för info.

2010-03-04 @ 11:16:51
URL: http://calleojag.blogg.se/
Postat av: Linn Skjetne

Oj vad jobbigt det låter :/

2010-03-04 @ 11:29:13
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: linnéa

Åh, de låter inte kul alls =/



Tur att du inte köpte bettet iaf utan bara lånade det, surt att lägga så mkt pengar på något som inte funkar.



Har du ridit för Anne Persson någon gång? Hon är jätte duktig och är a-tränare i fältävlan. Red för henne mycket förr och har börjat med det igen, skönt att ha samma tränare i alla disciplinerna :)

2010-03-04 @ 13:12:54
URL: http://hastliv.webblogg.se/
Postat av: linnéa

SV: Hon har träningar på FORF där jag är uppstallad, sen har jag ingen aning.

2010-03-04 @ 14:28:57
URL: http://hastliv.webblogg.se/
Postat av: Linn Skjetne

Du ska ha mycket beröm för ditt tålamod :) kram på dig!

2010-03-04 @ 17:03:37
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: emelie nordström. träning/tävlings blogg

sv; aa okej, skönt att du är klar med skolan iaf.

åå de låter intressant, är det mycket plugg eller ganska lugna dagar? att komma iväg utomlands verkar jätte kul tycker jag, men de får bli längre fram i tiden för mig med.

:D

2010-03-04 @ 22:23:16
URL: http://emeelien.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Du är utmanad! :)



http://frejalindskog.webblogg.se/2010/march/jag-har-blivit-utmanad.html

2010-03-04 @ 23:45:54
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Vad jobbigt det låter med Kenny :/ Du kanske bara ska ta det lungt med honom, rida ut honom & pyssla mkt med han i stallet :)) Fast det är bra att du har sökt tid hos tandläkaren! Det kanske är ngt fel med hans tänder eller ngt sådant :p



Vet faktiskt ingen riktigt bra tränare i Halland, eller jo! Jag tränar för en som heter Jenny. Hon är super bra och man gör framsteg hela tiden! Man får jätte bra hjälp av henne och hon har tidigare vart ridlärare på Helena Lundbäcks ridskola, och jobbat en hel del i både Norge & Tyskland :)) Har för mej att hon tränar runt om Falkenberg. Eftersom att min kompis har en privat anläggning med ridhus kommer hon till dem & det tar bara lite mer än 5 min med transport för oss att åka och träna där, så det är jätte bra! :))

2010-03-05 @ 12:51:54
URL: http://petraebbesson.blogg.se/
Postat av: ebba

det funkar inte med hack då? :) om det är något i munnen alltså, :P men det har du säkert redan provat:)

2010-03-05 @ 21:11:00
URL: http://brejjk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0