You must be some kind of superstar!

Ååååååååååååååååååh!
Jag börjar nästan bli orolig för att min häst går så himla bra nu och att svackan som kommer slå till någon gång kommer vara bottenlös på grund av det!
Hon är verkligen helt galet fin att rida!!!

En stor bidragande faktor är att vi inte rider någonting i ridhuset, bara i paddocken och då får hon en helt annan framåtbjudning och mycket luftigare galopp!

Idag tänkte jag hoppa lite grand eftersom det ändå stod hinder framme i paddocken; två räcken på linje med fyra galoppsprång emellan, en kombination med två galoppsprång i mellan och ett ensamt litet hinder. Jag red fram ganska ordentligt eftersom jag ändå inte tänkte hoppa så mycket, sedan bytte vi galopp lite över en bom - hon byter helt felfritt över bommar nu! Det är dock fortfarande lite ostadigt utan bommen, men det kommer nog snart.

Jag hoppade först hindrena var för sig på volter och jesus vad hon hoppade upp sig!
Hindrena låg på ca 1m och hon hoppade som sagt riktigt väl.
Något jag dock lade märket till var att hon hoppar mycket sämre på plastbommar än på vanliga träbommar? Detta ska tydligen vara ett ganska vanligt fenomen, och jag tyker att det är jättekonstigt!
När vi hoppat runt lite och hon kändes lugn och fin hoppade jag av och höjde upp tre av hindrena till 1.20-1.25, och då hoppade hon ännu bättre! Shit alltså!

Till saken hör även att vi red med ett vanligt tredelat tränsbett idag, och hennes språng blir verkligen betydligt mer avslapplade och runda då. Men samtidigt blir hon lite stark och busig mellan hindrena, och jag vill inte behöva sitta och dra i henne...
Hummm... klurigt...

Kaaaanske blir det stabilare om jag har en martigal/förbygel på...

Ja, fin som snus var hon i alla fall!


Paddock-hoppning i somras....



Förresten!
Min syster har ett par Tretorn Advanced till salu!
De är bara använda fyra gånger, knappt 'ingådda/inridna', i jättefint skick!
Svarta stl 39 Standard höjd.
2 000kr
Skynda att fynda, haha!


Kommentarer
Postat av: joelle - EN HÄSTBLOGG

Sv; hehe jovisst det kan jag göra, för din skull;)



Nej så tänkte jag också förut, men Claes berättade för mig att hästarna får ju mer muskler när dom hoppar högre och blir vanare, jätte svårt att förklara.. Claes sa det på ett jättebra sätt, ska bara komma på hur det var han sa det.. hehe

2010-03-27 @ 19:49:40
URL: http://joellemyslek.blogg.se/
Postat av: Linn Skjetne

Ja, det konstiga är att både han och Fellow är oerhört lättlärda. Phiis byter också helt utan att jag gör något alls. Kanske är det mitt fel, att jag inte krånglar till det och det bara kommer naturligt? jag red en dponny för några år sedan, ägaren bara " inte lönt att du bytar galopp för han gör det inte, aldrig" så hoppade jag upp och red och hästen bytade helt rent i båda varven haha.:P

2010-03-28 @ 15:43:04
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Carro

Njut så länge hon känns fin! :)

2010-03-28 @ 18:45:53
URL: http://iamcarro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0