Saker som jag har märkt att folk inte tänker på...

Jag har lagt märke till att en del saker som jag är supernoga med, tänker andra inte ens på.
Därför tänkte jag nu ta upp dem tre punkterna som är bland dem viktigaste riktlinjerna i mitt hästintresse:


Min tre i topp om saker jag inte kan förstå varför folk inte tänker efter om:

3. Anser folk verkligen att fram- och avskrittning är överskattat?
Jag skrittar fram min häst på långa tyglar minst 10 min varje gång jag rider, sedan skrittar jag ytterligare 5-10 min på korta tyglar, och skrittar av 10-15 min. Detta gör jag för att hennes stora muskler och långa ben, nacke och rygg ska få en chans att komma igång, värmas upp, innan jag ställer krav på dem.
Jag hade aldrig kunnat kräva att min häst skulle göra diverse svåra övningar om hon inte var lösgjord först - och en ordetnlig framskrittning är otroligt viktig för att hästen ska kunna bli ordentligt/ärligt lösgjord.
Jag kan verkligen inte förstå varför man ara skirttar max två varv i ridhuset och sedan börjar galoppera?
Vill man inte ha en hållbar häst? Ber man verkligen om problem? Eller är det bara "tråkigt" att skritta?
Jag anser att skritten är en väldigt användbar gångart, förutom en suverän uppvärmning. Kenny är väldigt stor och jag som inte är så stor har problem med att komma åt henne ibland i framförallt galoppen (hon blir istället lite stressad och springig), då är det väldigt användbart att gå ner till skritt och försöka göra övningen korrekt då istället, för att sedan kunna accelerera upp till trav och galopp igen.
Hade aldrig kunnat komma någonstans med Kenny om jag inte använt mig av skritten fullt ut..!
Så kortfattat: Skritta is good! Not skritta is baaad!


Bild från studiebesöket på galoppstallet i england.


2a. Foder och foderstater - man ger vad man har lust med, så länge hästen inte blir fet?
Jag har länge försökt påverka mina bekantas syn på det här med hästens mat. Precis som vi människor har ett näringsbehov som behöver uppfyllas varje dag så har hästarna det också. Dem behöver få i sig en viss mängs näringsämnen för att kunna prestera och utföra det arbetet vi kräver av dem. Så är det bara.
Foderlära är allt för avancerat för att förklara i ett inlägg i bloggen (tro mig, jag har läst en foderkurs över tre år på gymnasiet med en av Sveriges främsta foderlärare som instruktör), men jag tänkte bara snabbt förklara hur det ligger till med grovfodergivan. I hö och hösilage finns det något som heter Torrsubstans, och det i grovfodret som inte är trrsubstans är vatten. Alltså kan man snabbt räkna ut att hö, som är torrare än hösilage, inne håller mer torrsubstans än hösilage. Hästar har ett vist torrsubstans-behov som man måste tillgodose varje dag, annars får dem "tuggbrist" och kan börja äta på inredningen elelr i värsta fall sitt eget bajs, eftersom dem måste få i sig denna torrsubstans-mängd. För att göra det enkelt för sig kan man då räkna på att hästen behöver MINST 1.5kg hö per 100kg häst (alltså en häst som väger 500kg behöver MINST 1.5x5=7-8kg hö), och mellan 1.7-2kg hösilage per 100kg häst (500kg häst behöver alltså MINST 1.7x5=8-9 om hösilaget är mycket torrt och omkring 10kg om hösilaget är lite blötare), eftersom hösilaget innehåller mer vatten, hösilage är alltså näringsfattigare än hö om man räknar per kg grovfoder.
Detta måste alltså hästen få för att må bra, dessa givor blir inte hästarna feta av. Därför blir jag så uppgiven när jag hör om tävlingspresterande D-ponnysar som får 3 kg hösilage per dygn - det är inte snällt!!!
Om ni inte förstår hur det här med foder fungerar, ta kontakt med någon som kan! En del foderleverantörer har gratis rådgivning där man kan gå goda riktlinjer till sin foderstat. Det är så värt det!
Kräv inte att hästen ska prestera om du inte gett den alla förutsättningar för att klara av det!

2b. Krossat foder
Krossat korn håller sig ungefär lika länge som pellets eller müsli, så där är det ingen fara.
Krossad havre där emot, innehåller andra oljor och näringsämnen som härsknar (som sur mjölk ungefär) efter 10-14 dagar. Tänk på det innan du köper en stor säck krossad havre till en häst som inte ska ha så mycket av det. Efter 2 veckor bör du inte använda det, för det är härsknat då - och man vill inte ge sin häst ruttnande mat!


Såhär ska det se ut!
Obs, bild lånad från google.com.


1. Equilinas inlägg "Låt barnen vara barn!" säger allt..!
Som en del av mina läsare redan vet så gjorde jag ett projektarbete om hästar och hållbarhet, hur man bär sig åt och vad man ska tänka på/vad som är av största vikt om man vill ha en hållbar häst. Att rida in en häst som 2-åring går emot alla mina principer!
Jag kan verkligen inte förstå hur en del tänker, och jag blir så grymt uppeldad över sånt här!
Under min undersökning samtalade jag med några av vårt lands mest erfarna och rutinerade hästfolk och forskare, och utifrån den kunskap dem delade med mig kan jag säga att det är absurt att rida in en så ung häst.
Nästan lika idiotiskt som dem som tränar sina hästar till doverse tester och kvaliteer utan att låta dem ha viloperioder, utan att ta hänsyn till fakorer som växtvärk eller sen mognad - jag bli galen!
Jag menar, helt ärligt: Hur många av dem hästar som man ser, inte bara i Sverige, som presterar på topp på treårstesten och kvaliteerna når toppen som vuxna sedan? DET ÄR INTE MÅNGA!
Vad är det då för vitts med att köra slut på dem som unga, om den kära leksaken ändå går sönder innan den nått vuxen ålder. Helt insane!
Enligt mitt tycke så ska 1-,2- och 3-åringar gå på lösdrift och i flock så mycket som det bara gå. Det finns inga som helst ursäker som kan göra det ok att stänga in bäbisar på små ytor utan kompisar att utvecklas tillsammans med.
Hörde bara för någon vecka sedan om en 2-åring som dem redan red på i skritt, trav och galopp "för att den var så snäll". Det verkligen krossade mitt hjärta.
Hur kan man resonera så? "Jag belastar hästen tills den protesterar, och protesterar den inte så fortsätter jag bara", är det så man tänker!?
Fan alltså, jag får verligen ont av att höra sådant...




Det är vad jag tycker i alla fall!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0