Åker omkring på känslornas berg-och-dal-bana!

Ja, man kan väl säga att jag kände blandade känslor efter gårdagens tävling.
Mest var jag nog förvirrad. Jag är väl medveten om att något är fel, men jag vet för allt i världen inte vad det är! Och det gör mig galen!

Dagen började med att jag fick mig en riktig tankeställare.
Jag reflekterade inte så mycket över att hon stuckit förbi hindrena igår, antog bara att jag varit orättvis eller att hon tyckte att det var för svårt helt enkelt. Men så fick jag en fakta slängd i ansiktet:
"Om hon hade VELAT hoppa, då hade hon hoppat"

Shit, det höll på att bränna hål i hjärtat på mig..!
Vill hon verkligen inte? Vad är det som fått henne att inte vilja!?
Jag fattar ingenting!!!

Jag var riktigt uppgiven efter det här, men så kom en tjej som har en massa försäljningshästar i mitt stall (och som var med på tävlingen igår) fram och pratade lite med mig om det.
Hon sa också att det såg ut som att hon inte ville...
Men hon sa också det att hon haft samma problem med ett par tillridningshästar och att hon kunde prova att hjälpa oss om vi ville - och jag är öppen för alla förslag, så vi bestämde oss för att ta några språng i ridhuset.

Det kändes ok att hoppa lite idag eftersom vi hoppade ca 4 hinder i varje klass igår...

Ellinor hjälpte mig att föstå att jag måste RIDA mer, inte bli FÖR ödmjuk mot henne och inte ge henne för många alternativ. Det ska bara finnas ett alternativ; Hoppa!
En av mina starka sidor som ryttare är just min ödmjukhet, och att jag aldrig blir arg på en häst. Men ibland bidrar det till att mina hjälper blir något svaga, och om Kenny då inte måste lyssna så låter hon hellre bli...
Därför fick jag öva på att verkligen sitta ner och jobba med sätet i anridningen, underskänkeln klistrad mot Kennys sidor och framförallt höja händerna så hon inte blir för låg i nacken.
Innan har hon fått gå lite rund och eftergiven i anridningen, och eftersom jag blivit så stil-hoppnings-upplärd rider jag alltid an mot hinder med låg hand.
Dock hoppade Kenny mycket bättre när jag kunde projicera detta uppbyggda tryck på hindrena, och när jag verkligen ramade in henne så att hon inte kunde smita undan.


Skrittade av Kenny i 30 min i skogen efteråt <3

Jag har bett Ellinor hjälpa mig lite mer fram tills nästa tävlingen, då kommer det nog gå bättre!
Jag känner mig lite hoppfull igen, vi behövde verkligen det här!
Tack Ellinor!

Kommentarer
Postat av: Carro

Sv: Förstår det. Det är ett mål i livet att någon gång få galoppera på en strand. :)

2010-04-14 @ 21:40:57
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: sarah

sv: hehe Yrroll är väääldigt spänstig. han travhopapr 1.30 lätt som en plätt ;) Dock har han inte några fina runda språng som man vill och ingen teknik att hurra för. Utan den är lite speciell. Men tränarna verkar gilla den :P

2010-04-14 @ 21:41:25
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

Åh vad kul att det gick bättre! Hoppas att det går framåt igen med hennes hjälp nu då! Alltid bra att få hjälp av andra hästkunniga ibland :)

2010-04-16 @ 15:57:32
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: karin lindh

sv. Japp det är moutain horse :D fiins som jeans ridbyxa med :D

2010-04-16 @ 23:26:13
URL: http://lillakarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0