Årsresume 2009

Inlägget ni alla väntat på är nu här - skämt å sido ;)


Det är i alla fall dags för *trummvirvel*


Det kommer inte vara en så värst utförlig resumé, jag kommer mest ta upp de saker som utmärkt sig över året som gått; betydelsefulla ögonblick, bottennapp och lyckorus!

För enkelhetensskull tror jag att vi börjar från början ;)

Det jag kommer igår mest från Januari 2009 är det faktum att min moped gick sönder, och ingen kunde riktigt laga den, så jag fick cykla till skolan och till stallet varje dag.
Som ni kanske vet bodde jag på internat, och mina föräldrar bodde ca 50 mil bort, så det var bara att cykla på.
Hela januari och februari cyklade jag 1-2 mil varje dag, och fick en grym kondition!
Kenny var fit for fight efter lite vintervila, och i slutet av månaden var det en obligatorisk stilhoppning(1 m) på skolan eftersom jag och Kenny gick specialidrott Hoppning 200p.
Jag minns att jag var riktigt nöjd med henne, fick bara lite kritik på tempot som var lite hackigt.
Minns också att det var två plank med i banan, och Kenny har alltid haft lite svårt att taxera fram till plank, men den banan hoppade hon utan problem, och vi fick 40 poäng av 50, alltså 3 åttor, 1 nia och 1 sju!

 

I februari hade Kenny lite humörsvackor, som jag antog hade med pälsfällning att göra.
Därför blev det mycket uteritter i februari och övningar som hon tyckte var lätta och roliga..!
Sista halvan av månaden mådde hon mycket bättre och det blev två riktigt bra träningar.
Först var det hoppning för Barbro, och Kenny och jag hoppade 1.20m för första gången sedan hennes skada. Åååh, vad jag var lycklig då..!
Sedan blev det två dagar hårdträning för Dressyr-Danne och Kenny gick bättre än någonsin. Till och med Danne sa att hon var riktigt fin - och han är inte direkt kravlös ;)

 

Mars var en enda lång prövning...
Den 15 mars, en söndag, skulle jag och Kenny starta vår första lokala sedan skadan, den första lokala på mer än två år. 1,00m skulle vi hoppa, och jag var sååå förväntansfull!
Hon var väldigt pigg på tävlingsplatsen, och så stressad att jag kanppt kunde hoppa fram när dt var andra hästar med. Men jag tänkte att det bara var nerver, så jag red in på banan ändå.

Ettan och tvåan gick bra, men hon hoppade spänt och det gick ganska fort. Så trean petade hon ner, och eftersom hon avskyr att göra fel så blev det bara värre efter det. så när vi vände upp på fyran som var en vit grind tog det stopp. Kenny hade aldrig någonsin stannat förut, så jag blev mest förvänad och lade bara en volt för att prova igen. I anridningen kände jag att hon höll på att stanna igen, så jag smackade på för att uppmuntra henne. Så hon började hoppa, men ångrade sig och stampade ner med frambenen rakt i grinden och fastnade.

När vi kom ut på banan märkte jag att hon skurit upp en stor flik på höger framkota, och blodet fullkomligt sprutade ut. Jag fick panik och blev helt hysterisk och fick ta in henne i stallet och lägga ett tryckförband. Barbro, som jag tränade för i fabruari, var på pats och hon är djursjukvårdare - så hon försäkrade mg om att det inte var farligt, men att hon behövde sys. Så det var bara att sansa sig och ringa distriktsveterinärerna. Dem kom ut effter en timme och sydde fyra stygna för att få fliken på plats igen, sedan var det bara på med tryckbandage och vänta tills det lugnande hade gått ur henne. Eftersom Kenny vid detta tillfället var väldigt orolig i transporten så var det ingen idé att försöka köra henne, utan vi fick gå hem (bara 5-6 km, men ändå).

Jag var så himla ledsen! Jag kunde inte föreställa mig att våran come-back till tävlingsbanorna hade kunnat gå sämre... Usch vad jag var olycklig, och Kenny också.
Veterinärerna kom ut dagen efter och gav henne stelkrampsspruta för säkerhetens skull, och ville helst ha henne på boxvila i 1-2 veckor. Men jag förklaade att det var omöjligt och lyckades förhandla mig till att hon skulle få gå ut i konvalecenshagen. Där gick hon i tre veckor, och jag åkte till stallet 3 gånger om dagen och gick ut på promenad med henne. Hon var helt galen efter en vecka, men det var bara att bita ihop...

 


Igångsättningsmånad!
Första bilden visar första dagen som Kenny inte behövde gå i konvalecenshagen längre - hon var glad!
Andra visar ett hopp-pass i slutet av månaden då allt kändes ungefär som vanligt igen.
Ett tag efter skadan var Kenny nämligen rädd för att hoppa över huvudtaget, och när hon väl hoppade var sprången gigantiskt stora och spända... Men så snickrade jag snabbt och lätt ihop en vit grind (som den på tävlingen), och så hoppade vi något språng över den varje dag. Tillslut var hon sig själv igen!



I maj var Kenny och jag back on track!
vi deltog i skolmästerskapen i Hoppning, som var stilbedömning
och vi lyckades vinna!
Vi som bara var med för rutinens skull, haha! Men hon var riktigt fin, och vi fick 42p av 50!
Denna månad var jag även med på ytterligare två stilhoppninger, en med Kenny och en med "min" skolhäst, Frigolit <3
Fick bäst poäng i dem också. Shit, man var nästan bortskämd med det då, och jag som aldrig tyckt att jag haft någon speciellt utmärkande bra sits, men där der man! Det var bra för mitt självförtroende i alla fall..!
I maj fick Kenny dock problem med en bog, som vi fick jobba mycket med.. Därför blev det inga andra tävlingar denna vår/sommar förutom alla clear rounder..!




JAG TOG STUDENTEN!!!
Haha, ser att jag glömt O i round, men ni fattar vad jag menar ;)
Jag bestämde mig även för att stanna här nere i Halland, och läsa på högskolan till hösten.
Jag började jobba på Hemköp ;)
Kennys bog började bli bättre, och jag kunde hoppa igen!
Kenny och jag började åka på sommar-clear rounder som dem har här i halmstadstrakten, men bra resultat :)




Sommaren var bara härlig, hela tiden!
Jag och Kenny åkte på en massa Clear rounder tillsammans med Lovisa och Bob, och det var så mysigt!
Jag jobbade ela sommaren, men hade gott om tid att sola, bada och mysa i stallet..!




Efter en härlig sommar fylld med lyckade clear rounder var det dags att tävla inomhus igen.
Återigen harplinges tävling, på plönninges anläggning. Samma förutsättningar som sist, men OJ så mycket bättre det gick! Åååh, vad jag var lycklig när jag kom ut från banan. So what om hon hade stannat en gång, det var totalt mitt fel. Jag satte henne i en del knepiga situationer, men hon tänkte inte stanna, och hon ville verkligen hoppa! Det var så kul! Även om det inte gick så bra resultatmässigt, så var detta en jätteprestation för oss då. Det är denna känsla jag vill ha när vi rider in på banorna i vår!
Danne kom också i oktober för att trimma lite. Det gick inte riktigt lika bra som sist, men nu hade jag köpt en dressyrsadel, så han var nöjd med det ;)




Jag fyllde 19 år, och fick en massa fina paket; bla a en ny hjälm och skydd till kenny!
Jag åkte på min och Kennys första hoppträning på ca 8 månader, det gick åt helvete. Kenny hade fått känningar i bogen igen oc hallt kändes dystert. Jag insåg att Kenny och hennes självförtroende inte var redo för att hoppa i grupp än, och att det antagligen var dags för en vila. Så först vilade hon i 3 veckor, sedan började jag försiktigt hoppa igen - och det gick s.u.p.e.r! :D
Sedan dess har hon varit jättefin i hoppningen!




Kenny har fått lite vintervila med mycket tömkörning och härliga skogsturer!
Jag har suttit hemma och klurat ihop en riktigt bra plan inför 2010, och jag kan kanppt bärga mig tills säsongen kommer igång! :D
Nu är Kenny under igångsättning igen, och det känns att även hon är redo inför tävlingsåret 2010!
Yeee-Haaa! Here we come!

Hahaha!

 

 

 

Lägger upp lite filmer från året också!


Skolmästerskapen!
Haha, när jag tittar på det nu ser det hemst ut! Haha, och fort går det också.
Men men, det är ju faktiskt snart ett år sedan, hade varit mer orolig om
vi inte utvecklats ;)

 


Första Clear rounden i Harplinge!

 


Lokala tävlingen i oktober, Harplinge

 


Kenny löshoppar och är superlycklig, haha!

 

Ja, det är vad ni får av min årsresumé.
Har redan kommit på en del saker jag glömt, med det var mest inte-bra-saker, så det gör inte så mycket.
Haha!


GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLIHOPA!
JAG HOPPAS NI FÅR ETT FANTASTISKT 2010!!!

 


Kommentarer
Postat av: N

Sv: Hahaha, härligt :)



Vet inte om ja har frågat dig, men va skulle du vilja läsa mer om i bloggen? :P

2009-12-31 @ 15:10:53
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: Jossan

Vi säljer de exklusiva stigbyglarna och sporrarna i aluminium av märket JIN



Just nu mycket bra erbjudande!

2010-01-01 @ 00:30:41
URL: http://www.frejos.se
Postat av: Anonym

Vi säljer de exklusiva stigbyglarna och sporrarna i aluminium av märket JIN



Just nu mycket bra erbjudande!

2010-01-01 @ 00:30:47
Postat av: Sarah

Alltså den där hjälmen har jag börjat älska. Tror jag ska köpa en sån :D

2010-01-03 @ 13:19:47
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0