Första ridturen på tre dagar..!

Jag tömkörde ju bara Kenny en snabbis i fredags, sedan vilade hon lördag och i söndags skrittade hon och Carro ut en sväng (+ lite trav). Så igår var det dags för första ridturen med mig, och det verkligen kliade i händer på mig!

Men det gick faktiskt inte så bra.. :O
Planen var att rida lite lösgörande arbete i ridhuset, barbacka med pelhamet i ca en halvtimme. Det gick ganska bra till en början, hon var ganska mjuk och lyssnade väl. Men efter första galoppen blev hon stark och okoncentrerad - vilket hon i och för sig blir i galoppen när hon fått vila och är pigg...
Så ja, ingen superhitt men när hon blir sådan är det faktiskt bättre att sitta barbacka än i sadel många gånger, för då måste hon hjälpa till och trava lugnt och runt. Så även om hon var springig i traven en stund, och även om det tog ett tag innan jag fått henne att varva ner igen, så gick hon riktigt fint tillslut och bärde upp både mig och sig bra!

När vi sedan kom in i stallet hände dock något ännu mindre bra...
Det blev bara så dumt, och det får aldrig bli så när man håller på med Kenny - det får bara inte det.
Hon var ganska trött efter ridpasset och blir sådär efter-ansträngnings-klängig, alltså att hon vill hjälpa till att få av tränset så fort som bara möjligt för att hon ska kunna klia sig där hon blivit svettig på närmaste ställe.
Igår var tyvärr det närmaste stället jag, och antagligen så kliade det ganska mycket på henne, för när jag minst anade det gav hon mig en rejäl smäll med nosryggen rätt över näsan så att jag tappade balansen. Det resulterade i att mina händer for upp i luften och träffade henne precis under ögat och hon blev jätterädd eftersom hon trodde att jag smällde till henne...
Jag verkligen hatar när sådant händer, hatar att små olyckshändelser får så stora koncekvenser när det gäller Kenny...

Så sedan tog det en stund innan hon lät mig ta på grimman och ta henne i ansiktet igen. Det går bättre och bättre för varje gång, men jag verkligen hatar att hon tror att jag skulle slå henne.
Usch, det är jobbigt!

Jaja, jag måste lära mig att släppa sådana saker, även om de är jobbiga.
Vi får helt enkelt gosa extra mycket idag och rida ut en sväng i skogen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0