Gammalt hederligt fullt ös!

Ja, efter Kennys explosion (på Wiki Wiki förklaras förresten en explosion som "en snabb process som frigör energi och ger upphov till en tryckvåg", och det var ungefär det som hände igår...) insåg jag att hon måste ut och galoppera - annars blir hon knäpp på riktigt.

Hon blir sådan ibland, och om hon inte få sträcka ut sig i en lång galopp på ett fält eller på stranden någon av de följande dagar då så blir hon som sagt; knäpp på riktigt.

Så idag hade jag ite så mycket val, även om det inte riktigt kändes bra att göra det när hon tränats så lugnt den senaste tiden... Jag vet ju vilka luftsprång hon kan få till.
Som tur är så är hon oftast så upptagen med att springa (fullblod eller vad? ^^) att hon helt enklet inte har tid att tappa fart på att bocka eller sparka bakut.

Idag var inget undantag, fy fan rätt ut slätt vad fort det gick, och då vågade jag ändå inte släppa henne helt..!
Det hade varit rätt intressant att låta någon av galopp-tjejerna på Plönninge prova henne på banan någon gång, för att se om hon verkligen är så sjukt snabb - eller om det bara känns så.


Jag och Kenny vid ena änden av fältet, stallet vid den andra...

Hon fick hur som helst först trava där ifrån som bilden är tagen, upp till ridhuset som man ser längst bort och där emellan la vi in några volter och så - redan traven var ganska friskt om man säger så...
Sedan galopperade vi lite "ordentlig" jobb-galopp (även den i ganska friskt tempo dock) på en stor volt innan hon fick galoppera på "stigen" som ni ser fram och tillbaka en gång.
Så skrittade vi en kort stund, och sedan fick hon galoppera igen; först sträckan till stallet, sedan tillbaka och direkt till stallet igen (tre längder alltså). De första gångerna började sträckan med att jag satt ner och "använde" hennes galna framåtbjudning för att verkligen få igång bakkärran ;) Sedan efter ungefär halva ställde jag mig upp i stigbyglarna och så fick hon öka nääästan så mycket som hon ville.

Så som hon kändes hade jag nog kunnat galoppera där hela natten, men sedan travade vi en länga till innan vi skrittade av i en kvart ungefär...

Hon var verkligen helt crazy! Men glad, och det är huvudsaken!


Kenny skrittar fram...


Kenny skrittar av. Tyckte ridhuset såg lite fint ut när det lyste upp sådär, haha!



Såhär fin va himlen!


Kommentarer
Postat av: Rebecka

Vill också rida på fälten! Men bonden bad oss inte i år :(

2009-12-31 @ 01:36:24
URL: http://stallsnack.blogg.se/
Postat av: Sandra Ramtzén

Va heter det där du har hästen ? :)

2010-01-01 @ 19:28:51
URL: http://sandraramtzen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0