Alla hästar ska ha en boll!

Det ska jag försöka införa i djurskyddslagen á la häst.
Det hade fått många uttråkade hästar glada och stimulerade :D

Kenny fick sin boll under hennes konvalecensår eftersom hon "dödat" alla andra leksaker.
Kenny är nämligen ovanligt smart när det kommer till sådanna saker, ungefär som Mulle i Min Häst...
Jolly-bollen bet hon hål i ganska snart...
Godisbollen för hundar stampade hon sönder för att komma åt allt godis på en gång...
Samma sak med flaskan som innehöll godis...
Bollen som knöts fast för att hon inte skulle kunna bita den sparkade hon på istället och fastnade i snöret - inte bra...

Tillslut hittade jag den ultimata bollen!
Den är stenhård!! Jag har till och med sett henne sätta sig på den (antagligen i ett försök att krossa den för allt komma åt godsakerna) och den höll :D

Fakta om bollen:
Den är som sagt hård-hård och lite oval i formen så att det är lite lättare för godiset att komma ut. Den har två hål, ett där man fyller på godis och ett där godiset kommer ut(, som är ganska litet). Det krävs alltså en viss teknik för att få ut godiset, men de flesta hästarna lär sig väldigt fort. Faktum är att alla hästarna i de stall jag och Kenny bott i har varit så grymt avundssjuka på Kenny och hennes boll, så en del har fått prova den (till Kennys stora förfäran). Till exempel ett 3-årigt fullblod i stallet behövde stimuland (ja, fullblod ni vet) och henne behövde man inte ens visa att det faktiskt kom mat ur bollen. Så fort man släppte ner den på golvet började hon dribbla. Riktigt fränt faktiskt, hur snabbt de lär sig saker..! I alla fall så länge det finns mat med i bilden ;)

Så här fungerar bollen:

1. Man fyller den med något gott (Kenny brukar få morotsslantar och några dl krafft pellets)

2. Man ger bollen till Kenny som väntar storögt.

3. Kenny ordnar resten:

Bolla lite till höger


Bolla lite till vänster


Kolla om något godis ramlat ut


Om inte, så bollar man lite till


Bollen är konstruerad som så att bara några pelletsar kommer ut åt gången, så kenny kan hålla på ett bra tag med de 2-3 dl hon får i sin boll (som hon får efter ridning när jag åker från stallet).
Jag vet även att en del använder sådanna bollar för att få maten att räcka längre för tex små ponnysar som inte få så mycket :D

HELT GENIAL ÄR BOLLEN I ALLA FALL!
Kenny äääälskar den, och jag vet att hon inte bara står och hänger i boxen, utan gör något kul! Bra för alla!


Edit:
Vart kan man köpa bollen?

Ja, jag har inte lyckats hitta den någonstans på nätet. Men jag vet att dem har den på Hästshopen här i Halmstad, så man kan säkert fråga om ridsportsbutiken där man bor kan beställa hem dem.
Det är alltså inte en gummiboll (som jollyball) utan i hård tjock plast med två hål i.
Priset där jag sett dem har legat mellan 200-300kr - och det är en bra investering för man får en glad häst!

Kommentarer
Postat av: joelle - EN HÄSTBLOGG

Var kan man köpa den, och hur mycket kostar den?

2009-11-20 @ 21:18:57
URL: http://joellemyslek.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag vill också veta - låter ju ja, genialt! ^^

2009-11-20 @ 23:05:30
Postat av: joelle - EN HÄSTBLOGG

svar; riktigt smart faktiskt! haha. Jag tycker då inte dom ska sälja ut den gamla, eftersom det är så många som tycker att advance är snyggare än den nya, vad den nu heter :)

2009-11-20 @ 23:30:57
URL: http://joellemyslek.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0