Första små hoppskutten!

Jag bytte plats på planeringen idag och i morgon så att det blev bommarbete idag, och uteritt i morgon.

Det var riktigt spännande idag, skulle ju prova att hoppa små hinder med pelhamet - och det gick så himla bra!!!
Först värmde vi upp i ca 20 min med mycket skänkelvikningar, öppnor, serpentinbådar med övergångar och halter. Hon var suuuperfin! Sen vad det dags att börja rida på hindrena så smått.
Hindrena stod uppställda såhär:

Det var 21m mellan det blå krysset (50cm) till både det oranga krysset (70cm) och räcket (80cm).
För att räcket skulle vara så inbjudande som möjligt var det uppbyggt av fem bommar som satt tätt ihop, så att det blev ett tydligare hinder och på så vis lättare att hoppa.

Först galopperade vi över det blå krysset på en volt i båda varven, och sedan hoppade vi räcket på volt i båda varven. Att hoppa på volt är verkligen supernyttigt för Kenny, plus att det är en relativt enkel övning.
Sedan hoppade vi blått kryss till räcke, la en stor volt och hoppade sedan tillbaka på orange kryss till blått kryss.

Hon tyckte att det var buskul! Men hon var samtidigt väldigt lydig och jäklar vilken galopp hon fick =D
Jag behövde knappt hålla i tyglarna, utan kunde rida med mest säte - vilket resultreade i en superfin luftiga galopp. Det ska bli spännande att se om det fortsätter gå såhär bra..!

Idag hoppade vi som sagt bara 80cm, men jag tänker höja extreeeeemt långsamt. Varje gång jag ska hoppa (inte bara gymnastikhoppning) så ska jag ha någon med på marken som kan höja "omärkbart" 5cm i taget så att Kenny knappt märker att vi höjer. Sen ska det nog gå!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0