Läser just nu om bevisföringsformer

Det är precis så hjärn-knuts-triggande som det låter, men så ibland kommer ett exempel - vi gillar exempel.
När man läser ett sånt här hjärn-knuts-triggande ämne som jag gör, lär man sig att uppskatta exempel väldigt mycker. Författarna till de hjärn-knuts-triggande böckerna kan nämligen babbla på i all evighet om ditten och datten och om man anstränger sig allt man kan så förstår man med lite tur ungefär hälften.
De flesta av författarna eller urfäderna var nämligen även filosofer, det gör det hela vääälduigt flummigt ibland eftersom de gärna mixar fakta med sina egna hypotes-hypoteser. Men som sagt, så inser de efter ett tag hur krånggligt de gjort det för sin läsare och slänger in ett vattentätt exempel som alla förstår.
I like!

Nu har jag, som titeln redan berättat, läst en stund om en bevisföringsform som heter Deduktion.
What? - säger ni
What? sa jag
Och som allt annat var det lite krångligt att förstå vad de menade. Men som på beställning kom exemplet, ett exempel av den store sokrates själv:

Alla människor är dödliga
Sokrates är människa
Sokrates är dödlig

De låter inte alltid så klyftiga de där gamla grekerna - men tack ändå sokrates, nu förstår jag det deduktiva idealet!


Kommentarer
Postat av: Sara

Aah, i utveckingsspsykologi använder de det exemplet för att visa hur man drar en slutsats:P om jag fattat rätt!

2009-11-17 @ 21:34:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0