Hack eller inte hack?

OBS! Inlägg från fredag som ej publicerades!
Idag ville jag göra något med bommar, något lätt och avslappnande samtidigt som vi kunde jobba med galoppen inför tävlingen. Jag vill ju att han ska ta större geloppsprång, verkligen ta för sig och inte bli försiktig och backa av för mycket. Så det blev den här övningen:


Det kändes så himla bra idag, vi hade ett så grymt flow under hela passet..!
Vi red med hacket eftersom hon blev nypt av bettringen när jag provade ett tredelat häromdagen. :(
Vi skrittade fram länge, sedan travade vi med något längre tyglar än vanligt - tog det bara lugnt och gjorde lite lösgörande så som skänkelvikningar, tempoväxlingar och övergångar. Hon var superlugn, stadig och frustade hela tiden. Det kändes så bra att hon va avslappnad redan från början, och detta även om hon var pigg.
Sedan galopperade vi längs fyrkantsspåret och på storvolterna något varv åt båda hållen då jag red lätt och Kenny fick galoppera på i ganska friskt tempo. Galoppen var ju lite kort i början, som vanligt, men efter att jag vänt på bommarna första gången blev den helt annorlunda!
Det gick inte snabbare, bara mer krafftfullt - och vi behövde inte slita som fjur någon av oss!
I och med att jag hade hacket på tog hon stödet utan att bli tung, och utan att bli för låg fram, och hon blir så himla lyhörd på de andra hjälperna då; rösten, sitsen och skänklarna.
I vanliga fall har jag bara 3m mellan studsen, framförallt om varannan är bom på marken och hindrena inte är mer är 60cm eller så. 3,5m brukar jag ha om studsen är 0.90-1,00m.
Men idag vile jag ju få fram den där stora fullblodsgaloppen som hon egentligen har, och det var ju inga problem. Hon hade samma galopp och tempo över övningen som på resten av varvet.
Duktig tjej!
Nu har jag ju då fått idén om att jag ska prova att ha hacket på tävlingen...
Jag ska nog börja med det i alla fall, och sedan byta om det inte fungerar - men jag tror på det här..!
Så länge hon inte blir för stark och ivrig bode det gå vägen ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0