Kenny och Kentucky!

Vid lunchtid åkte jag för att rida Kentucky.
Återigen; Gud vilken häst!
Jag verkligen känner hur bra han är för mig att rida, hur mycket
han lär mig och att jag utvecklas :)
Idag visade han dock att han har ett humör där inne någonstan X)


Typ såhär såg han ut, bild lånad från google.


Han gick superfint i början, kunde rida serpentinbågar i galopp och
fick tillslut plats med 9 enkelt - tänk er själva hur små volter det bli
med 9 i ett 60m långt ridhus.
Duktig kille!
Sedan lyckades han dock lägga över mig på vänstersidan så att jag inte
kunde komma åt honom med vänsterskänkeln alls. Skönt för honom,
irriterande för mig. Så tog jag chansen vid en hörnpassering och kickade
till honom två gånger med innerskänkel, och jäklar vilket bakutsprång
han gjorde
- haha!
Sedan var vi kompisar hela passet :)


Med Kenny var det dags för hoppträning.
Jag ville inte hoppa henne för mycket med tanke på att hon gick rätt hårt
igår, men ville samtidigt hoppa henne ordentligt innan tävlingen :/
Det slutade med ett lagom hårt pass XD
Övningarna såg ganska simpla ut, men jäklar vad det satte mig och Kenny
på plats!



Linjerna hoppades först som separate övningar;
4 något framåt galoppsprång mellan röd oxer och vattnet
5 jämna galoppsprång mellan svart/vitt plank och orange grind

Sedan satte vi helt enkelt bara ihop dem till en liten banövning!

Det var så himla bra, för här kom verkligen våra problem fram!
Kenny blev stressad och jag tog tillbaka henne för mycket.
Jag och Ellinor kom in på det här med hackamore igen.

Hon sa att Kenny mest ser irriterad ut av bettet när jag tar i henne.
Hon är inte stark, och hon är lydig - men hon verkar tycka att bettet är
jobbigt liksom...
Jag red på 3-delat idag, men jag tror ändå att jag ska utmana ödet och
ta med mig hacket till Falkenberg (tar med det 3-delade som reserv). Hon
verkar ju faktiskt trivas med det bäst, och när jag sa till Elli att hon brukar bli
stark på det efter några dagar så svarade hon "När du upplever att hon blir
stark, är du säker på att det inte är du som slutar rida med säta och ben och
tjuvhåller i henne?
"
Hon trodde nämligen inte att Kenny kan bli stark på det sättet på hacket,
det gav mig en tankeställare....

Under träningen uppstod några missförstånd och jag fegade ur
någon gång.

Det är tydligen egentligen så att det är jag som blir osäker - inte Kenny.
Hon är dock varken speciellt kvick eller försiktig, men hon hade antagligen
träningsvärk och hon brukar ju tända till lite på tävling :)
Hindrena låg på 1.20 sista rundan i alla fall,
och hon hoppar riktigt väl när hon får ta i lite.
Jag reagerade dock på att jag tyckte oxern med vattnet blev stor när den
breddades och blev 1.20 parrallell. Det kändes alltså lite hisnande att rida
emot den, plus att den stod mot väggen...
Ja, Kenny hoppade stort och fint i alla fall - det känns bra inför fredag och
det var huvudsaken med passet!



PS!
Här kan man kolla in en del av Badmintons terrängbana!
Jesus i himlen va svårt det ÄR! :O
Bangång med Pippa Funnell

Kommentarer
Postat av: Johanna

Svar; Über idé, min sköna! Det tycker jag vi bokar in :D

2010-04-28 @ 21:41:00
URL: http://kickstartyourheart.blogg.se/
Postat av: Lina

Haha, Molly blir också jättesur när man kickar till henne när hon maskar :P



Sv: Molly fick NB-skor mest för att hon har så väldigt understuckna trakter och långa tår (pga felaktig hovvård tidigare), överrullingen blir alltså betydligt bättre =) Om det fungerar eller inte återstår att se...

2010-04-29 @ 11:45:19
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Va kul att det går framåt hela tiden med Kenny :D Iris fungerar jätte bra, du missade nog allt ett litet köp där! ;)) Hon ska debutera sin första lokala nästa helg (den 8 maj) i Ätrabygden, sen ska hon även tävla i Harplinge & i Värnamo helgerna där efter :D

2010-04-29 @ 17:38:39
URL: http://petraebbesson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0