Gårdagens ridpass

Hon är ju bara för lustig min lilla Kenny!

Igår blev det ett "lagom" markarbetespass igår, barbacka med hackamoret.
Hon var verkligen superfin!
Jättekänslig för hacket och väldigt lyhörd för alla mina hjälper..!

När vi skrittat fram 10 min började vi rida lite öppnor och serpentinbågar i skirtt, sedan gjorde vi samma sak i trav och när vi red serpentinbågarna bröt vi av till skitt och skrittade 3-4 steg varje gång vi passerade medellinjen.
Jag har ju börjat göra den övningen under nästen varje uppvärmning nu, och jag tycker den är jättebra eftersom man kan variera den så mycket;
- man kan rida den i alla gångarter,
- den är riktigt bra för rakriktning av hästen,
- man kan byta ut skrittavbrotten till halter eller halvhalter,
- man kan variera antalet serpentinbågar och deras storlek för att öka/minska svårighetsgrader.

Den är verkligen super för mig och Kenny :)

När jag ridit en stund kom jag på en övning som jag och Kenny fick göra mycket när vi red dressyrlektioner på skolan i början av ettan och tvåan på gymnasiet.
Då gick det nästan inte att genomföra övningen eftersom den fungerar rakriktiande och Kenny var så väldigt sned då :/ Så jag utmanade ödet genom att försöka min på den övningen igen;


Inte helt propertionelig, volterna blir ju mindre IRL, men ja, ni fattar ;)


Man vänder upp på medellinjen i trav och rider rakt fram ca 15m, sedan lägger man en 10m volt till vänster, sen fortsätter man rakt ytterligare 15m när man kommer tillbaka till medellinjen, för att sedan lägga en 10m volt till höger istället, och sedan fortsätter man rakt ända fram till kortsidan.
Jag brukar då rida till exempel öppna längs långsidan upp igen, och sen vända upp på medellinjen igen.
Denna övning kan man rida några gånger, och så vänder man åt höger/vänster varannan gång.
Det är verkligen en superövning för rakriktning - och det gäller att hästen är stabil och lyhörd för dina hjälper.
Det är viktigt att hästen inte vinglar när ni rider rakt på medellinjen, den ska gå stadigt rakt fram - och det är svårt!
Kenny fixade den suveränt igen - och då blir jag så glad!
Då kan man verkligen förstå hennes utveckling, med tanke på att vi inte ens kunde göra övningen för två år sedan!



Det som var lustg igår var att hon gjorde så grymt fina byten igen! Hon byter absolut bäst om jag rider barbacka på hackamoret och om jag tar en tydlig halvhalt innan.
Hon har mycket svårare att byta med sadeln på. Hur kommer det sig tror ni?
Är det för att hon känner min viktfördelning och tyngdpunkt bättre barbacka? Och att hon alltså framförallt byter för vikten?

Kommentarer
Postat av: Clara

Åh vad avundsjuk jag blir. jag vill också åka till ridhus för ett pass. Min häst är dock lite för stor så henne rider jag nästan aldrig barbacka på. Har gjort det 2 gånger men det var ett krittpass i skogen när det var nästan 20 minusgrader så täcket var på.

Är så trött på vintern och denna kyla.



Väldigt fin häst du har där. =)

Mvh Clara

2010-01-12 @ 10:29:10
URL: http://diabetikern.blogg.se/
Postat av: alc

SV: Det förstår jag ;D

2010-01-12 @ 20:17:31
URL: http://alcbloggen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0