Jag behöver er hjälp!

Nu behöver jag lite tips och råd från er läsare!

Jag har två problem som jag undrar om ni har några idéer om hur jag ska gå till väga för att lösa:


1. Jag har ett sitsproblem som gör mig galen!
Jag tittar ner när jag rider..! Inte helt ner, men jag kommer hela tiden på mig själv med att kolla på Kennys öron!
Jag har jobbat med det här jättelänge, för det förstör min handhållning lite också, och när jag stod i mitt förra stall var det nästan helt borta eftersom dem hade speglar i hela ridhuset. Men i stallet där jag och Kenny står nu så står det bara hoppfolk som tycker att det är dressyrigt och att dem inte behöver speglar! Aaaah!
När jag rider ut och i paddocken gör jag det inte, och oftast inte när det är andra i ridhuset (eftersom jag hatar folk på framridningar/hoppningar som inte ser vart de rider!) men när jag rider själv i ridhuset kommer jag på mig själv med att göra det ganska ofta. Speciellt när jag trimmar och är koncentrerad...
Är det någon som har något bra tips på att få bort detta!?


Såhär ser det ut ungefär...

 

2. Kenny blir lite väl exalterad nu när vi tränar på att byta galopp, vilket gör att hon ungefär varannan gång bara byter med fram. Har ni några förslag på hur jag ska lösa det?
Just nu i början finner jag det enda sättet som gör bytena enkelt för henne är om vi rider på en åttvolt och jag ger hjälper för bytet vid X:et och gör det väldigt tydligt. Men det gör också så att hon slår sig lite fri och drar iväg nägra galoppsprång direkt efter bytet.
Jag har provat att byta på rakt spår och från förvändgalopp, men hon är så säker i den förvända att det är enklare för hennee än att byta.
Det känns som om det blir lite "häng och släng" på något vis.
Jag insåg igår att jag inte kan träna byten på det tvådelade gummibettet längre, hon blir för stark då. Men jag tänkte prova att rida henne på det tredelade valiga bettet idag...

Sedan har jag en idé om att jag skulle kunna förbereda bytena bättre, ta det hela lite mer bit-för-bit och på så vis göra det enklare för Kenny om jag såhär i början tränar byten med graman på.
Vad tror ni om det?
Jag tror att gramanen skulle kunna stabilisera upp oss lite liksom. Detta är lite halvjobbigt för mig eftersom jag sett hur gramanen förstört så himla mycket för så många ekipage, och eftersom Kenny var så rädd för den i början. Men jag tror att den kan hjälpa i just detta fal... Men i så fall måste jag åka och köpa en, för jag äger ingen ;)

 

Jag blir jättetacksam för alla tips :D


Kommentarer
Postat av: Tove's Hästblogg

Jag har också det problemet med min sits att jag tittar ner och faller fram med överlivet. Det gäller väl bara att försöka tänka på det hela tiden och ha en tränare som påpekar det hela riden :P Det kanske funkar att ibland titta upp i taket typ så att man lär sig att mer rida på känska eller nåt :P

2010-01-23 @ 11:34:38
URL: http://sunnysolvej.blogg.se/
Postat av: joelle - EN HÄSTBLOGG

Svar; ska försöka! Men har verkligen ingen blogglust, en av dom närmaste ligger på sjukhus så den mesta av min energi går åt till att oroa mig åt det. Men så fort hon blir bra lovar jag att ta tag i bloggen igen!

2010-01-23 @ 11:44:29
URL: http://joellemyslek.blogg.se/
Postat av: Emelie Nordström tränings- tävlings blogg mm

sv; Tack:) försök att tänka på att fukosera blicken på något och om du har möjligheten så be någon stå på marken och titta när du rider. så varje gång du tittar ner säger personen till, det tror jag skulle kunna hjälpa dig:)

2. det viktigaste här är att man lär sig att göra precis likadant varje dag du försöker byta galopp för att få ett system som du känner funkar och beröm mycket när han gör rätt:)



Hoppas att något av detta kan hjälpa dig:)

2010-01-23 @ 20:25:23
URL: http://emeelien.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0