Som att flyga flygplan.

När jag var liten försökte en pilot förklara för mig att det faktiskt
var skillnad mellan att köra en bil och ett flygplan...
Han menade att man, som flygplanspilot, aldrig behöver styra med ratten på det sättet
man gör i en bil utan att man endast behöver tänka;
'Nu ska vi svänga några grader åt sydost'
och så räcker det med de yttepyttesignaler som ändå skickas från hjärnan till handen
genom bara tanken för att få planet att ändra riktning.

Så känsligt är det att styra ett stort flygplan i luften.

Jag har nu till min stora fascination insett att ungefär samma sak gäller Kenny.
Det är helt otroligt hur känslig och lyhörd hon är!
Ibland är det såklart negativt eftersom hon blir stressad av för starka signaler, men
oftast är det bara underbart för en så pass liten ryttare som jag..!

Jag har tänkt på det förut och gjorde det igen idag när jag bestämde mig för att rida på
banan för första gången på över en månad, om så bara i skritt.
Jag behöver bara tänka räta ut...
Jag behöver bara tänka passa på ytter...
Jag behöver bara tänka flytta ut bak...

Det är en helt fantastisk känsla och jag förstår nu varför det ser ut som om jag knappt
gör något alls när det känns som om jag rider för kung och fosterland!
Det handlar inte om kraft eller styrka från min sida längre, utan bara finmotorik
och det är nog en av de bästa känslorna jag någonsin haft!!!

I början blev jag så fysiskt utmattad av att träna Kenny att jag nästan vånades inför
uppgiften ibland. Det var så tufft och tungt och hårt att jag alltid blev tröttare och
svettigare än hon...
Nu kan jag bara be henne att utföra arbetet, och ge henne tillräckligt med stöd för att
klara uppgiften - resten sköter hon.

Jag verkligen verkligen verkligen älskar att rida på min fina fina häst ♥


Hur känsliga upplever ni att era hästar är?
Behöver ni sporrar och/eller spö vid ridpassen?
Är dem så känsliga att det blir jobbigt?
Kan ni ta till 'ponnysparkar' i situationer då de är nödvändiga? Haha!


Kenny kan ju ibland bli så känslig att det blir jobbigt eftersom hon blir så
stressad om jag blir lite för stark i mina hjälper. Det behöver inte handla om att jag
tar i utan bara att jag upprepar det ledande tygeltaget lite för snabbt eller dyl...
Det jag menar ovan med 'Ponnysparkar' är när man tar ut skänkeln från hästens
sida och sparkar till för att förtydliga sina signaler. Detta räknas väl som den starkaste
skänkelhjälpen och kan ibland ses användas som bestraffning på en 'vrång' häst.
I vissa lägen kan den dock vara mycket användbar!
Om man till exempel har en lite okänsligare häst som behöver övertalas något eller om
man befinner sig i en trängd/farlig situation och snabbt måste få hästen där ifrån,
då kan ponnysparken 'väcka' hästen och få den bort från faran.

Jag KAN INTE sparka på Kenny.
Under inga omständigheter skulle det gå...
Om jag någongång skulle peta till henne med klacken får jag samma effekt som om jag
skulle sparkat till med skänklarna med all kraft.
Hon flyger bokstavligt talat rätt upp i luften och det tar år och dar att lugna ner henne.

Så, hur känsliga skulle ni säga att era hästar är?




Kommentarer
Postat av: Sara

Toppen är väldigt lyhörd hon också, hon är känslig, men hon är mer "snabb", så mina hjälper måste vara så sjukt snabba och lätta att det blir svårt för mig att hänga med ibland och det kan vara jobbigt. Men med övning och en hel massa tålamod så har det gått till slut! Sporrar finns inte i denna värld att använda, spö har varit nödvändigt ja, vid vissa tillfällen. Ponnysparkar har också varit nödvändiga då hon vägrar ta mina skänkelhjälper när det varit "jobbigt" styrkemässigt för henne. Men när allt funkar som det ska så känns det så lätt så lätt och det är den bästa belöningen!

2010-06-22 @ 22:25:41
URL: http://tiggypop.blogg.se/
Postat av: Joelles hästblogg

Min fina pålle är jätte lyhörd när det gäller att hon ska gå frammåt, men ignorerar mig och är inte alls lika lyhörd när jag ska få henne att stanna haha. Jag rider aldrig med sporrar och spö när jag rider hemma, kan vara vid några få tillfällen. Men har det alltid på träning och tävling, men det är bara för att hon ska förså att det är något speciellt på gång och för att visa att det är allvar, om jag skulle glömma det någongång skulle inte precis världen gå under :)

2010-06-23 @ 13:57:36
URL: http://joellemyslek.blogg.se/
Postat av: Joelles hästblogg

Sv; haha jo fast än om det redan är hästar som heter det så tycker jag fortfarande det är mäktigt;) precis som det finns olika människor med samma namn måste det ju få finnas olika hästar med samma namn XD



ja det är nog ganska svårt att komma med en idé som inte redan någon använder sig av, men har faktiskt inte hört något om någon uppfödning där de döper hästar efter låttexter:)

2010-06-23 @ 14:09:05
URL: http://joellemyslek.blogg.se/
Postat av: ulrika

SV: haha ja vi visste knappt att det var nationellt förrens vi anmälde. Det var ju tur att det gick så bra för det var en väldigt maxad bana:P

2010-06-23 @ 14:13:36
URL: http://ulrikaasplund.blogg.se/
Postat av: Linn Skjetne

Tack vännen! Mina hästar är nog "normalkänsliga", ganska lätta att förstå sig på :P

2010-06-23 @ 18:52:32
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Sara Jansson

sv; Håller med :)

vad smart att göra en avlång skrittmaskin :D

2010-06-23 @ 21:23:36
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Emelie Nordström-

sv; haha ja det skulle jag kunna fixa en dag :) du får hålla utkick :)

2010-06-24 @ 10:05:55
URL: http://emeelien.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0