Danneträning dag II

Åh, Kenny var lika fin idag igen!


Hon blev lita stark på slutet i galoppen, men det var för att Danne tyckte att jag skulle prova det tvådelade gummibettet igen, och det blir hon ju lite stark på ibland...

Vi tränade på ungefär samma saker idag, men ännu fler övergångar och lite mer skänkelvikningar i skritt eftersom jag kom åt henne så mycket bättre då.
Mot slutet gick hon som en klocka i djup rund form, helt i balans och jag hade lika gärna kunnat hålla i sytrådar! Danne menar att det i princip inte finns någon form som är för djup för Kenny, så länge hon inte blir lång och springig. Idag bar hon upp mig som en prinsessa, haha, och det är precis så det ska vara!
Om jag jobbar henne i denna låga formen så kommer hon få ännu mer välmusklad överlinje och unerhalsen kommer vara väck! Även om hon faktiskt fick lite beröm för sin snygga hals igår ;)

Jag pratade lite med Danne om att det inte riktigt kändes bra när jag red för Ulf, och han tyckte att det vore helt idiotiskt att plocka upp Kenny i formen innan hon är helt lösgjord och avslappnad i den lägre. Vi kommer inte få ut någonting av att trycka ihop och rida henne på styrka. Han menar att Kenny fått nog med hårda tag i sitt liv, nu gäller det bara att få henne så lugn och trygg som möjligt - och jag kan bara hålla med!
Jag tog även upp det här med galoppombytena som jag undviker just nu, och hur jag ska lösa det!
Han sa något som jag tror kommer underlätta for oss när jag ska börja träna det igen!
Jag tar en tydlig halvhalt innan jag ger byteshjälperna, för att det känns som en bra förberedelse och lite samlande inför bytet. Men då sa Danne; "Hur gör hästen när den byter i hagen? Bromsar den då?"
Nej! Den gasar ju nästan! :D
Det går ju i en flygande fart ibland, och då är det som lättast för hästen att byta. Jag ska nog inte gasa in i bytet, men jag ska låta henne galoppera framåt in i bytet - då borde det bli lättare för henne!

Vi analyserade sedan hennes utveckling lite det senaste året, och det har ju faktiskt hänt hur mycket som helst!
Hon har gått ifrån att ha mer eller mindre konstant panik, fått klaustrofobi av tygeltagen och stängt av när hon blivit rädd (Danne sa att han mindes att det var som att dra ner en rullgardin över hennes ögon varje gång vi skulle prova något nytt) till att idag göra allting vi ber henne om, alltid försöka sitt bästa och tillslut bli riktigt avslappnad och ärligt lösgjord!
Det är alltså inte nådigt vad duktig hon blivit!
Danne förklarade också varför jag ska ha kvar dressyrsadeln!
Jag har ju varit lite sugen på att sälja den igen, jag gillar ju hoppsadeln bätter X)
Men han menar att jag blir stadigare och kommer till ridning 40% bättre och snabbare med dressyrsadeln plus att mina ben 'blir' 1 dm längre och jag behöver alla centimeter jag kan få, haha!

Det vi ska jobba mer framöver är:
  • Den djupa formen utan att hon blir hängig
  • Styrkan i galoppen så att vi vid nästa Danne-träning ska kunna rida med lite större galopp men samma kontroll och energi
  • Mina tygeltag ska bli ännu mjukare om hon blir stark
  • Bryta av, helst till skritt, om hon blir stark i galoppen, och sedan börja om
  • Mycket skänkelvikningar
  • Halt på rakt spår
  • Min underskänkel ska bli stadigare i dressyrsadeln
  • Jag ska sitta stadigare i geloppfattningarna (Kenny har en förmåga att skjuta mig lite ur sadeln i just detta skedet, hehe)
  • Eventuellt lite galoppombyten...
Sammanfattningsvis har det varit helt fantastiskt bra träningsdagar! Och helt klar värt att gå upp klockan fem för, haha!
Jag lär mig alltid så himla mycket när jag rider för Danne - han är bäst helt enkelt! Och han förstår sig verkligen på Kenny! I sommar ska han förhoppningsvis kunna kommer ner betydligt oftare, det ser jag verkligen fram emot!





Denna veckas träningsschema har jag glömt att publicera!

Måndag: Konditionsträning i Plönningeskogen - Medelhårt pass
Tisdag: Danneträning - Hårt pass
Onsdag: Danneträning II - Hårt pass
Torsdag: Uteritt - Lätt pass
Fredag: Gymnastikhoppning - Medelhårt pass
Lördag: Tömkörningspromenad - Vila
Söndag: Tävling i Båstad 1,00 + 1,10


PS!
Ingen har väl förresten missat att det är St. Patrick's Day idag!?
Jag har i och för sig inte firat den på något speciellt sätt, men minst ett grönt plagg har jag haft på mig!


Visste ni att man färgar floden Liffey som går genom Dublin grön på st Patrick's Day?

Kommentarer
Postat av: Mikaela

SV: Så lite så! :)



Okej! :) Förut åkte dom bak lite på min med, sen började alla ligga kvar förutom just tattini. Sen kollade jag på ett med huva till som blev lite av en favorit, så jag köpte det och tänkte prova, men det blir precis likadant. Får testa lite till, tycker verkligen om dom annars. :)

2010-03-17 @ 19:41:45
URL: http://onlytheskyisthelimit.wordpress.com
Postat av: Sarah

haha jag har ingen aning?:PMen en prestige apalloosa golden star iaf :)

2010-03-17 @ 19:45:22
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: lovisa

sv: Hahaha det vart inte direkt kort, tog typ 3 timmar att skriva, nästan hahaha..



Och tack! Värmer så mkt :)



Visst är han charmig!? Få ponnyer som får så mycket kommentarer på tävling haha :D

2010-03-17 @ 19:57:00
URL: http://lovicious.blogg.se/
Postat av: Sarah

okej :) Ja den på bilden är nog den som heter extra. får hoppas sadelgubben har något roligt hemma ;)

2010-03-17 @ 19:59:14
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: Sara - Gotlandsryttaren

sv; Håller med ang. dyon schabraket faktikst! Har också irriterat mej lite på det.. Visst det är fint, men sen då?

2010-03-17 @ 20:40:23
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Linn Skjetne

Vad skönt att det går bättre, fina Kenny :)

2010-03-17 @ 22:51:08
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Låter som en klok tränare och OJ vad roligt att det fick kännas så bra två dagar!



- Sådana träningar behöver man. Då kan man känna sig lite duktig, få beröm för framstegen, puchning och hjälm med snestegen och viljan att fortsätta utvecklas. Vem är denna Danne?

2010-03-18 @ 01:04:35
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0