Läsarfråga!

Jag fick en fråga och tänkte att det kanske var fler som ville få reda på svaret, så jag publicerar den här!


Jag har ju aldrig gjort en riktig presentation av Danne (a.k.a Dressyr-Danne, hehe)!

DAN ASPEGREN

Danne tränade min moster när hon fortfarande hade sin anläggning i Sunne, och hon insåg ganska snart efter sin flytt till Halmstad att det inte finns någon annan som Danne - så har var helt enkelt tvungen att komma ner hit!
Tyvärr blir det inte så ofta eftersom Danne är Chefstränare på Hovstallet i Stockholm, men ungefär var tredje månad kommer han som sagt hit i två dagar åt gången.
Jag har provat att träna markarbete med Kenny för hur många olika tränare som helst; Renodlade dressyrtränare, hopptränare, bekanta och en westerntränare vid ett tillfälle ;)

Men Danne är den enda som verkligen förstår Kenny och våra problem!
Han är så snäll med henne, ser henne för vad hon är och potensialen hon faktiskt har.
Danne har så sjukt mycket kunskap!
Det är nästan läskigt hur mycket han kan och hur lång erfarenhet han har!
Han har varit med ända sedan den militära rid-tiden och kan plocka ut och matcha olika metoder och tillvägagångssätt för att träningen ska passa just den individuella hästen och ryttaren som han arbetar med för stunden. Han var min utomstående handledare när jag gjorde mitt Projektarbete om Hästar och Hållbarhet. Då var hans kunskap verkligen guld värd.
Med Kenny måste jag tänka på att träna på ett så hållbart sätt som möjligt varje dag; hon var ju faktiskt nära att bli utdömd, och efter det tar jag ingenting för givet.

En av Dannes bästa egenskaper är hans ödmjukhet, och hans förmåga att se saker utifrån hästens perspektiv. Ridningen för honom handlar aldrig om styrka eller något slags mästrande av hästen, bara teknik för att skapa en vattentät tillit mellan hästen och ryttaren - så att de kan ha trevligt tillsammans och nå stora framgångar!

Jag och Danne har nog en lite annorlunda relation än han har till de flesta av sina andra 'elever', eftersom han hjälp mig med så mycket (Kenny, min ridning i övrigt, skolan osv).
Han har min fulla respekt som tränare och "hästkarl", och jag ser verkligen upp till honom. Men samtidigt är han en sådan som jag kan ringa till och storgråta när ridningen inte fungerar eller om jag och Kenny nått en blockering. Då lugnar han mig och får mig natt se saker från den ljusa sidan, och ger mig olika lättare ridövningar som vi kan träna på tills vi kommit förbi blockeringen... Vilken karl va? Haha!

Danne är verkligen min och Kennys drömtränare!


Kommentarer
Postat av: Linn Skjetne

Jag ska till dagstorp till helgen sen är det lillhagen. Kanske ses i halmstad eller ngt i sommar? Du bor väl i halland? ja jag bor i skåne :)

2010-03-18 @ 16:44:04
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Vilket underbart inlägg om en tränare!

- Låter verkligen som en passande tränare, klok man och en bra förebild.

2010-03-18 @ 22:03:27
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

När det känns så bra med en tränare ska man verkligen hålla hårt i dem. Jag saknar min underbara dressytränare!

2010-03-19 @ 00:32:36
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0