Besök hos Equiterapeuten!

(varning för långt inlägg, men det är mycket en påminnelse till mig själv.)


Idag var det dags för en tur till Equiterapeuten!
Jag brukar få kolla upp Kenny med jämna mellanrum eftersom de skador hon haft hos
mig endast och åter endast varit muskulära/mjukdelar.
Dagen till ära skulle vi prova en ny EquiT, min mosters, och jag märkte nästan direkt
hur mycket bättre hon var än alla dem andra som behandlat Kenny!
För det första var Kenny avslappnad i hennes sällskap, och Kenny brukar bli ganska
skärrad när främmande människor börjar ta på henne. Men idag var hon lugnare än
alla de andra hästarna. Det var himla skönt att se henne så kool faktiskt...

Behandlingen började med att Camilla (EquiT) kände igenom hela Kenny samtidigt som
jag fick berätta lite om vem Kenny är, hennes bakgrund, hur vi rider och vad våra
problem är. Sedan satte Camilla ut några akupunkturnålar och
beväpnade mig med laserapparaten.
Så fick jag stå och ge Kenny laserbehandling
i ca 35 min på de områden som Camilla tyckte 'var värst' medan hon avslutade
behandlingen på hästen före oss.
Kenny älskar laser och stod och tyckte detta var ett bra upplägg, haha!

Men så var det då tid för den riktiga behandlingen och Camilla tryckte, kände, klämde,
drog, knådade, höll, lyfte och höll på med Kennys hela kropp i ca 45 min. Det var lite
lustigt att se att Kenny verkade mer utmattad än hon efter behandlingen ;)

Så var det dags för domen.

Vi hade pratat och diskuterat lite under behandlingens gång, så jag visste att det
fortfarande var Kennys högersida som var problemet.
Det har alltid varit högersidan, ända sedan vi köpte henne, det har blivit lite bättre
med tiden men aldrig speciellt bra ändå...

Hon hade många låsningar och spärrar, och några av dem lyckades Camilla lösa idag,
några kommer ta upp till 3-4 behandlingar innan de är helt bra.
Plus ändrat träningsupplägg.
Jag känner att det här är värt att satsa på, och vill såklart Kennys bästa.
Så nu är det det här som gäller:
♦ Behandling (förhoppningsvis) var 4:e vecka
♦ Stretching före och efter ridning, framförallt ryggen.
♦ Sommarbetet står fast, vila i sommarsolen löser upp många spänningar bara det.
♦ Värma om min sadel så den blir bredare
♦ Det ändrade träningsupplägget:
Camilla berättade att det man alltid gjort för att få hästen mjuk och liksidig (= mycket
böjda spår, serpentiner, volter osv
) inte är det ultimata. Det bästa man kan göra är
att galoppera rakt fram, allra helst i skogen! Detta passar ju Kenny riktigt bra, men
jag förstod ändå inte riktigt hur hon menade...
Tydligen är hela grejen när man galopperar på rakt spår ute att skapa energi bakifrån
som sedan rakriktas fram genom hela hästens kropp framåt = rätt energi, rätt arbete!
Jag tror att detta oncept kan passa min vilda Irländare superbra!
Men självklart ska det testas en period för att de hur det funkar, och kombineras med
träning på banan, även om det rör sig om fortsatta gansa lätta pass.

Jag kan ju även passa på att förklara det jag skrev ovan om att värma om sadeln.
Kennys sadel har alltså blivit för smal, och dt har lett till en låsning i ryggen = No good!
Vi diskuterade lite om hur mycket jag skulle bredda den, och nu kommer vi till det lustiga
i det hela. När vi köpte Kenny skulle hon ha 32 i bomvidd på den Prestigesadeln vi nu
har, men eftersom hon var så himla mager så förhandlade jag till mig en i bomvidd 33
istället, och red med en fårskinnspadd under i 6 månader, för att slippa ändra och
krångla. Nu ska dock sadeln värmas om till en bomvidd 35 (!!!), vilket alltså
betyder att Kenny breddat sig tre storlekar sedan vi köpte henne. Det är ju galet med
tanke på att hon var en fullvuxen häst redan vid köpet! Men där ser man ;)


Jag frågade Camilla till sist vad hon trodde om tävlandet, om jag skulle ta en paus på en
månad under tiden jag tester det nya träningsupplägget, och hon svarade chockat
"Menar du att du tävlar henne!? Hoppar hon!? alltså, hoppar hon bra!?"
Lite tragiskt kanske, men hon trodde inte att Kenny hunde hoppa 1,10-1,20 med de
låsningar hon hade.
Men så visade jag henne en bild jag hade på mobilen:

Hon mest bara skrattade och sa "Om hon visar sådan kapacitet med de här problemen
kommer du få känna en helt ny häst när vi är färdiga, en som verkligen hoppar hus"
Det känns ju hoppfullt, haha!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Brukar ni ta era häster till en Equiterapeut?


Kommentarer
Postat av: Lisa

Majser, texten är helt hoppig och konstig på min dator. (Jobbigt för lillhjärnan ^^)



2010-05-09 @ 18:37:17
URL: http://www.lisasfanclub.se
Postat av: Linnéa - http://hastliv.webblogg.se/

Va skönt att få henne igenom kollad :) var de Camilla Alexandersson som du hade?

2010-05-09 @ 19:18:23
URL: http://hastliv.webblogg.se/
Postat av: joelle

Får man fråga vad hon har haft för skada? Min galning till häst har nämligen också haft ryggskada och var t.o.m utdömd som hopphäst :)

2010-05-09 @ 20:35:20
URL: http://joellemyslek.blogg.se/
Postat av: joelle

svar; haha nej det har ju jag ? :o



i 1,10 kom vi 3a :D i ätrabygden. galet svår bana, bara 4 st som kom till omh varav 2 dubbelnollor och jag på 8 fel och den andra på 17 fel.. haha

2010-05-09 @ 21:30:00
URL: http://joellemyslek.blogg.se/
Postat av: Tove's Hästblogg

Svar: haha tack :) e lagom sådär lagom trött på skolan :P hoppas att det löser sig att det nya upplägget funkar :)

2010-05-09 @ 21:32:40
URL: http://sunnysolvej.blogg.se/
Postat av: joelle

svar; haha ja den var galen.. och galen bana + galen häst = bommarna faller haha



jag ska till harplinge nu till helgen, sen är jag anmäld till nordhalland men får se hur det blir :)

2010-05-09 @ 21:37:33
URL: http://joellemyslek.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Nej, studsen var den övningen som fanns på filmen (en travbom, litet hinder och sen stort hinder)! Vet inte om den kunde kallas för studs men kom inte på något annat?! xD

2010-05-09 @ 21:46:38
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Sara Jansson

sv; Okej det var ju kul :) då får du gå på rosa moln ett tag haha :D

2010-05-10 @ 14:30:42
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: JosefineSK

Har du någon mailadress till Camilla?

2011-01-04 @ 13:08:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0