Lång och låg!?

Varning!
För ett ganska långt diskussionsinlägg, men det hade varit revligt att veta vad ni anser!




Ett återkommande uttryck som jag hakat upp mig på, både på tv, 'live' och
framförallt runt omkring på ridsportsbloggarna
är att man rider sin häst
"Lång och låg"
.

Jag läser om det dagligen på olika bloggar, och jag tänker nu ta upp varför jag
finner detta uttryck så motsägelsefullt!

Inget illa menat, och många använder sig nog av det eftersom det blivit lite
trendigt att jobba sin häst 'på det sättet', men eftersom jag är väldigt påläst
när det kommer till hästens hållbarhet och rörelsemekanism reagerar jag alltid
när jag läser det...

För det första; Vem vill jobba sin häst lång!?
All ridning går ut på att hjälpa hästen att arbeta mer sin kropp på ett så effektivt
sätt som möjligt
, och hästen måste arbeta på ett visst sätt för att ha en möjlighet att
bära upp den extra tygnden på sig rygg
(ryttaren), om hästen är lång kan den inte
göra detta
utan att slita onödigt mycket på sin kropp (framförallt framben och rygg).

Som några av er redan vet bär en häst betydligt mycket mer vikt på sina framben
än på sina bakben, detta även om en häst är konstruerad på ett sådant sätt att
bakbenen tål betydligt mycket mer belastning är det främer benparet.
Där av utrycket att "flytta tyngdpunkten till bakbenen" eller "rida mer i uppförsbacke".
Huruvida detta överhuvudtaget är möjligt är en helt annan fråga.



Många vet säkert också hur mycket ridning det oftast behövs för att aktivera
de där bakbenen, och att det kräver ansträngn ing från både häst och ryttare.
När man låter hästen gå "lång och låg" tar hästens lata natur över och hästen blir
"framhjulsdriven", alltså tar i med sina nätta framben och struttar mest bara efter
med bakbenen. Som ni förhoppningsvis förstår är detta inte gynnsamt för
hållbarheten ett enda dugg!


Dock bör det nämnas att jag förstår när jag läser om hur de flesta gör när de låter
sina hästar jobba i en "lång och låg" form, att dem inte låter sina hästar gå på detta
ogynnsamma sätt - Nej, de flesta jobbar sina hästar ganska korrekt i en djup form.
Just det! Inte lång -> DJUP & RUND ska det vara.

Jag försöker vara jättenoga med att uttrycka mig på detta viset istället.
Utryck som "Djup och Rund" visar att hästen fortfarande är aktiv i sitt arbete, och inte
bara slasar omkring och felbelastar sig under ridpasset.

♦ ◊ ♦ ◊ ♦ ◊ ♦ ◊ ♦

En annan sak som jag tycker fler bör tänka på är;
När ni ska varva ner hästarna i trav efter ett ridpass och vill att det ska sträcka ut i en
lägre, rundare form; Släpp för bövelen inte stödet i tyglarna!
Visst kan man checka av och se om hästen "kan bära upp sig själv", men tänk på att
du strävat ett helt ridpass med att rida hästen fram till handen, släpper du då tyglarna
försvinner all energi ut på samma sätt som när man klämmer på en
tandkrämstub utan lock!

Då kopplas framhjulsdriften på och det börjar slita på hästen...


Jag ser alldeles för många som, efter en hoppträning eller hårdare pass, låter hästen
springa runt runt i en väldig fart på helt slappa, hängande tyglar.
Tror man att det ska få hästen att slappna av och avsluta på ett lösgjort sätt!?
Nej, håll istället kvar ett mjukt stöd och håll traven lugn och avslappnad så att hästen
fortsätter arbeta sin kropp på rätt sätt, men att kraven lättar allt eftersom och
att man håller ett så pass lätt stöd att man kan stryka sina häst på halsen lite ibland.
Då kan hästen fortsätta gå i balans och med strykningarna/smekningarna förstår
den att han/hon varit duktig och att man kan slappna av :)

 

Vad tycker ni?

Håller ni med mig, eller tycker ni helt annorlunda?


 


Kommentarer
Postat av: Lina

Jag förstår nog inte riktigt vad problemet är? :P Att man kallar det lång&låg istället för djup&rund? För det man menar med lång&låg är att hästen får länga på halsen och gå med nosen lågt, ett utmärkt sätt att får hästen att höja ryggen och jobba med bak.

2010-05-21 @ 12:52:10
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag håller med ovanstående, man syftar på att få hästen att länga överlinjen och gå i en lägre form än den klassiska. Alltså stretcha ryggen och få hästen att verkligen komma bakifrån och fram.

2010-05-21 @ 14:27:41
Postat av: N

Sv: Okej, va är det för ras å så? :)

2010-05-21 @ 16:41:41
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: Sabina Borenius- Satsningen som juniorryttare

Jag håller med både equilina och anonyma ;) Uttrycket "lång och låg" betyder inte att man släpper tyglarna och samtidigt lägger all vikt på frambenen, så har iallafall inte jag förstått det som. Utan mer som de säger att överlinjen får stretchas och hästen kan jobba bakifrån och mer avslappnat än i den vanliga ridformen.

2010-05-21 @ 21:59:54
URL: http://ronda.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Tycker det var jättebra skrivet av dig, och jag tror att de som kommenterat här ovanför missade poängen med ditt inlägg litegrann ;)

2010-05-22 @ 10:36:33
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Lina

Vilken poäng var det vi missade?

2010-05-22 @ 13:37:59
Postat av: Maja

Jag har redan svarat dem som lämnat blogg/mailadress, men kortfattat jag jag ju säga att vi tydligen har olika erfarenheter av detta uttryck, eftersom det för en häst som går i en lång form med mulen i marken är fysiskt omöjligt att arbeta bakifrån på ett korrekt sätt.

Det jag vill säga med inlägget är att jag hoppas det dem som skriver att de rider sina hästen långa och låga inte rider dem på detta sätt, utan att de rider som djupa och runda...

That's all ;)

2010-05-22 @ 18:51:45
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Michan

Jag håller med dig! Mycket bra förklarat också!!

2010-05-24 @ 08:18:50
Postat av: Karin

Absolut! Djup och rund är precis vad jag menar när jag säger lång och låg. Jag tror att "lång" menar att man stretchar ut överlinjen... men uttrycket har verkligen missuppfattats av div. okunniga ryttare som bara rider sina hästar på bogarna/i framvikt. Bra inlägg!

2010-05-24 @ 10:43:42
Postat av: Linn

När jag säger "lång och låg" menar jag precis samma sak som du när du säger "djup och rund". Det är ju bara olika uttryck för samma sak, så varför inte använda samma uttryck som de flesta andra så de förstår vad man pratar om?

Men kan hålla med om att "djup och rund" är en mer korrekt beskrivning!

2010-05-24 @ 17:57:09
URL: http://linnochstefano.blogg.se/
Postat av: Hanna

Fick ta bort min häst p.g.a att han reds i lång och låg form under 3 mån när jag var utomlands. Sa till dem att de absolut inte fick det, men när man kom hem såg jag knappt huvudet på hästen första gången jag satt upp och red........ det kan förstöra mycket hos de hästar som inte är byggda för att gå så. Vissa klarar det säkert, men min gjorde det inte.

2010-05-24 @ 21:26:41
URL: http://hannahou.blogg.se/
Postat av: Anonym

grejen är ju att det är meningen att hästen ska få upp ryggen och egentligen inte ner halsen...men en otränad (ovan) häst kan inte få upp ryggen utan att man låter den ta ner halsen. hört uttrycket "unghästform"? hästen måste ha fått upp ryggen innan man kan förvänta sig att den ska kunna arbeta bakifrån eftersom det är omöjligt att få in bakbenen om den går med sänkt rygg då detta läge ju gör att det är mindre plats mellan kotpelarna. Att arbeta en häst i denna form (alltså oavsett styrkenivå hos hästen) är mycket jobbigt för hästen och i många fall är det du kallar "ponnyer som springer på lösa tyglar efter träningen" faktiskt ett bättre sätt att få den att slippa mjölksyran de fått under passet. Syftet här är ju främst att den ska få mindre träningsvärk...

2010-05-31 @ 11:53:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0