Nämen hoppsan!

Gissa vad min häst gjorde idag?

Galoppombyten!

Bara sådär fixar hon ett av våra långsiktiga mål, jag fattar ingenting :O


Här ser hon inte så förbaskat stor ut, haha!


För det första så var hon vrålpigg idag, ville knappt skritta fram utan började trava med jämna intervaller...
Eftersom jag är sjuk orkade jag inte vara så noga, så jag red barbacka med hackamoret :)
Det var mysigt till en början, men så kom Andrea som skulle longera Elinors häst som vilat en period. Den bockade som aldrig förr, och då ville inte Kenny vara sämre.
När de två hästarna då äntligen busat klart kunde jag och Kenny återgå till lite vanligt hederligt galopparbete.
Efter en stund började vi rida en åttvolt i galopp där alltså ena volten är i rätt galopp och andra volten i förvänd.
Så helt plötsligt, när jag och Kenny ska ställa om till förvänd galopp, hoppar Andreas häst till igen och jag reagerar blixtsnabbt med en förhållning för att förebygga eventuellt glädjerus från Kenny. Då bytte hon!
Jag blev helt förvånad och blev fast i min förhållning vilket gjorde att Kenny blev sur och tog några bocksprång. ;)
När jag sedan balanserade upp henne igen och fortsatte med övningen och vi kom till omställningspunkten igen, så provade jag att göra en kort halvhalt direkt följt av att jag bad om ett byte. Då bytte hon igen!
Jag fattar verkligen ingenting!
När jag gjort så innan har hon slagit sig fri och dragit iväg i förvänd galopp, nu gör hon helt plötsligt stora luftiga byten!?
Haha, bytena var näst intill perfekta, men glädjeskutten efteråt var inte lika kul :P
Från höger till vänster blev bäst byten, men hon skuttade lite efteråt varje gång.
Från vänster till höger blev ibland bakbenen ett galoppsprång efter, och om jag då försökte vara övertydlig sparkade hon bakut som en galning. Jesus vad jag höll på att åka i backen då!

Ni minns kanske att jag i det här inlägget berättade att hon aldrig sparkat bakut förut?
Och nu har hon gjort det två gånger på en vecka - jag gillar inte det här mönstret...

Tur är i alla fall att jag känner att hon gör det för att hon är pigg och busig, inte för att hon är missnöjd.
Det är väl alltid något, haha!


Kommentarer
Postat av: Lina

Hehe, det är ett SWB-sto :P Inte speciellt grov, bara bred, platt rygg ^^

Vill inte skriva mitt efternamn, kommer ju snart byta :P

2009-12-28 @ 19:25:55
URL: http://equilina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer jag hit ofta?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0